Energieverkopers wisselen op grote schaal persoonsgegevens uit om telefonisch te kunnen verkopen. Adressen, bankrekeningnummers, zelfs burgerservicenummers gaan van hand tot hand. Dat blijkt uit documenten in handen van het AD en gesprekken met verkopers.
Diverse bedrijven handelen in deze persoonsgegevens. Volgens meerdere bronnen gaat het ook om gegevens uit datalekken die vervolgens worden verkocht. Ook delen verkopers onderling grote hoeveelheden persoonlijke gegevens.
Bestand met adressen, nummers maar ook geboortedata en burgerservicenummers
Die gaan moeiteloos van hand tot hand. Zo wordt in een mail aan een verkoopbedrijf geschreven, bij een bestand met 10.000 adressen: 'Als bijlage de adressen die ik ongeveer drie jaar geleden heb verkregen. (..) Veel klanten zijn boven de zestig jaar, het bestand heeft enkel vaste nummers.' Opvallend genoeg staan ook de geboortedata en burgerservicenummers van deze mensen in het bestand. Het op deze manier uitwisselen van zulke gevoelige gegevens mag niet.
Het Algemeen Dagblad haalt een voorbeeld aan van een factuur waarop € 2.500 in rekening wordt gebracht voor een database met 80.000 namen en telefoonnummers, omgerekend dus ongeveer drie cent per telefoonnummer. Maar dat is niet alles: ook in gestolen of gelekte gegevens wordt gehandeld, aldus een getuige die anoniem wenst te blijven: 'Ik ben erbij geweest dat contant voor zulke gegevens werd afgerekend.'
Bel-me-niet Register werkt niet
Navraag bij andere energieverkopers levert op dat het Bel-me-niet Register eigenlijk helemaal niet werkt. Een telefonische verkoper vertelt daarover het volgende: 'Ik belde wekenlang nummers die ook door twintig andere callcenters werden gebeld. Het was onmogelijk te verkopen. Vaak vertelden mensen dat ze in het Bel-me-niet-register stonden, maar toch heel vaak gebeld werden.'
Telefonische verkoop: ligt fraude op de loer?
De druk om te verkopen werkt bovendien fraude in de hand. Het AD komt met een aantal voorbeelden: zo wordt een offerte verstuurd naar een fictief mailadres van de verkoper, zodat de verkoper zélf de offerte kan accepteren en er in ieder geval een 'geslaagde' verkoop wordt geregistreerd. Maar de krant beschikt ook over geluidsopnames waarin een telefonische verkoper een oudere dame stap voor stap door het bevestigingsproces heen loodst, waardoor ze met enige dwang een offerte accepteert zonder zich goed en wel te realiseren dat ze daardoor aan een nieuw contract vast zit.
Weten waar je op moet letten bij telefonische verkoop van energiecontracten? Volg de button.
Overstappen van energieleverancier: waar moet ik op letten?
Vincent Böhre van de stichting Privacy First spreekt zelfs van 'maffiapraktijken'. Uit het feit dat er lijsten rondgaan die expliciet worden omschreven met termen als 'mensen boven de zestig' leidt hij af dat kwetsbare en mogelijk digitaal minder onderlegde personen bewust tot doelwit worden gemaakt. Mensen uit deze doelgroep zijn vermoedelijk makkelijker te overrompelen en laten zich sneller inpalmen door gladde verkooppraatjes. Dat er burgerservicenummers rond worden gestuurd, is ook hem een doorn in het oog: 'Dat is aan strenge voorwaarden gebonden, je moet een wettelijke basis hebben om daarmee te kunnen werken. Het gaat aan alle kanten mank, deze hele keten is illegaal.’
Bron: ANP MediaWatch / AD