Een echtpaar uit Nieuwerkerk aan den IJssel is al hun spaargeld kwijtgeraakt door telefonische oplichting. Ze werden gebeld door een ‘Rabobank-medewerker’ die hen waarschuwde omdat hun rekening gehackt zou zijn, schrijft het AD.

De man introduceerde zichzelf als Daan Spaan van de Rabobank.

'Medewerker' had veel gegevens

De betreffende persoon had veel gegevens van Ada (72) en Leo de Bruin (74), verklaart schoondochter Nicolette de Quant (47) tegenover de krant. Hij wist ook dat het kantoor in Nieuwerkerk gesloten is.

De man vertelt dat er 6500 euro is afgeschreven van hun rekening naar het buitenland. Hij krijgt het stel zo ver dat ze uit schrik 20.000 euro overmaken naar een 'kluisrekening'. Het echtpaar zou de volgende dag teruggebeld worden met een code voor de rekening.

'Dat gebeurt mij niet'

Als dat telefoontje de volgende dag uitblijft, bellen ze direct de Rabobank. Daan Spaan is daar niet bekend en al hun spaargeld is weg. De rekeningen zijn geblokkeerd, maar het stel krijgt het geld niet terug, omdat ze het zelf hebben overgemaakt. 'Je denkt: dat gebeurt mij niet.' Hun dochter, Cora de Bruin (49), wil om die reden dan ook graag het verhaal van haar ouders delen en anderen waarschuwen.

De Quant laat aan de krant weten dat de gebeurtenis veel impact heeft gehad. 'Mijn schoonouders schamen zich kapot. Het zijn twee weldenkende mensen.' De oplichter was ze echter te slim af.

Forse toename 'spoofing' 

Betaalvereniging Nederland meldt dat deze vorm van fraude, ook wel 'spoofing' genoemd, fors toeneemt. 'In vergelijking met 2019 komen bij banken zo'n vijf à tien keer zoveel meldingen binnen.'

De belangrijkste boodschap van de branchevereniging is dat banken jouw medewerking niet nodig hebben. 'Als zij misbruik van je rekening vermoeden, nemen ze contact op om te vragen of jij die afschrijving hebt gedaan. Mocht dat niet zo zijn, dan blokkeren ze zelf de rekening.'

Bron: AD