De kenmerkende gele Geldmaat is inmiddels geen ongebruikelijk gezicht meer in het straatbeeld. Maar als je een sms van 'Geldmaat' krijgt over het aanvragen van een nieuwe pas, gaat dat dan om oplichting? Of wijkt het apparaat in technische zin écht zo veel af dat je er niet met je huidige bankpas kunt pinnen? Eén ding is zeker: klanten van de Rabobank, ING en ABN AMRO moeten even op hun hoede zijn. In dit artikel lees je waarom.

Eind dit jaar moeten alle pinautomaten van ABN AMRO, ING en de Rabobank door de kenmerkende gele Geldmaat zijn vervangen, een proces waar men overigens al in 2019 mee van start is gegaan. In het straatbeeld zijn de gele pinautomaten van de Geldmaat inmiddels dan ook een vertrouwd gezicht.

De reden voor het vervangen van deze automaten is voor de hand liggend, al verandert er voor de consument niet zo gek veel. Geldmaat is namelijk het bedrijf dat het contante geldverkeer voor ABN AMRO, ING en de Rabobank verzorgt, en daar is het beheer en het onderhoud van de geldautomaten bij inbegrepen. Of de pinautomaat nu de huisstijl van de Rabobank, van ING of van ABN AMRO heeft, de achterliggende techniek werd in alle gevallen toch al door hetzelfde bedrijf gedaan. Het is dan ook efficiënter - en goedkoper, laten we eerlijk wezen - om één herkenbare, uniforme huisstijl aan te nemen.

Hoe zit het met oplichting uit naam van de Geldautomaat?

Een volger wees ons op een sms-bericht dat inhoudelijk op een aantal vlakken afwijkt van het gebruikelijke. De afgezaagde sms'jes uit naam van de bank kennen we onderhand natuurlijk wel, en als je nu nog niet weet dat 'de bank' geen sms-berichten over verdachte inlogpogingen of nieuwe betaalpassen stuurt, dan voegt waarschuwing 1324 misschien niet zo gek veel meer toe na de 1323 waarschuwingen die er via verschillende kanalen reeds aan vooraf zijn gegaan.

Deze poging tot oplichting werpt echter wel een aantal interessante vragen op. In het sms'je wordt namelijk de suggestie gewekt dat de Geldmaat qua functionaliteit zó anders is dat de consument een aantal handelingen dient te verrichten om überhaupt gebruik te kunnen maken van het apparaat. In het sms-bericht staat namelijk de volgende tekst:

'[GELDMAAT] Dit jaar maken de geldautomaten van ABN AMRO, ING en Rabobank langzaam plaats voor de geldautomaten van Geldmaat. Uw oude betaalpas vervalt binnenkort en u kunt bij onze automaten alleen betalen met de nieuwe betaalpas die gebruik maakt van onze nieuwe EMV-chip technologie. Vraag uw nieuwe betaalpas aan via s.id/Geldmaat'

De oplettende lezer heeft al gezien dat er wordt gesproken over betalen, maar laat de voornaamste functie van een pinautomaat nu zijn dat je er vooral geld kunt opnemen. Een eerste signaal dat het één en ander vermoedelijk niet helemaal op waarheid berust.

Op de laptop werd de link preventief geblokkeerd, maar op een smartphone was dat een ander verhaal. We volgen de link uit het sms'je en belanden op het domein web6966.cweb04.gamingweb.de. Dat deze domeinnaam weinig met de Geldmaat te maken heeft, is natuurlijk niet meer dan logisch. Maar wat is er dan wel aan de hand?

Momenteel is er niks op het domein gamingweb.de te zien: de indexpagina van de homepage is in het geheel niet bereikbaar. De Wayback Machine biedt geen recente snapshots waar we iets aan hebben en het domein staat bovendien te koop. Het lijkt er dan ook op dat de website ooit wel heeft bestaan, maar dat er van een achterdeurtje gebruik wordt gemaakt om een malafide pagina op het domein te hosten.

De pagina die we op ons smartphonescherm te zien krijgen, is als volgt. We hebben drie screenshots naast elkaar gezet om het belangrijkste deel van deze pagina in één afbeelding te kunnen tonen.

Nagemaakte website van 'Geldmaat'

Daar komt de spreekwoordelijke aap uit de mouw: de Geldmaat vervangt immers de pinautomaten van ING, ABN AMRO en de Rabobank. Klanten van deze drie banken moeten hier dan ook inloggen om de nieuwe pas aan te kunnen vragen. Dat dit allemaal je reinste onzin is, dat staat natuurlijk vast. Maar wat moet je verder nog weten?

Klopt het dat je een nieuwe bankpas nodig hebt voor de Geldmaat?

Nee, dat is niet waar. De suggestie wordt bovendien gewekt dat de Geldmaat slechts te gebruiken is door klanten van ING, ABN AMRO en de Rabobank, maar ook dat is niet het geval. Sterker nog, gastgebruik van pinautomaten is in Nederland al sinds de vroege jaren '90 van de vorige eeuw de standaard. Slechts de Postbank was destijds nog een uitzonderingsgeval.

Het is onderhand echt geschiedenis en wat betreft parate kennis kun je dit direct weer vergeten omdat het voornamelijk een aardig borrelfeitje betreft, maar het schijnt zo te zijn dat wederzijds gastgebruik van alle Nederlandse pinautomaten op 7 mei 1998 een feit was. Anders gezegd: op die datum kon je met elke Nederlandse bankpas geld opnemen uit alle Nederlandse pinautomaten. Waarom de oplichters anno 2020 de suggestie wekken dat het gebruik van een bepaalde pinautomaat aan klanten van een drietal banken is voorbehouden, is dan ook een raadsel.

Geldmaat zegt op de eigen website bovendien het volgende:

Wij accepteren alle bankkaarten en bekende creditcards. American Express volgt op een later moment. U kunt zo vaak en zoveel geld opnemen als uw saldo en uw paslimiet toestaan.

 

Enfin. Het is grappig gevonden, maar het sms-bericht van de 'Geldmaat' berust in het geheel niet op waarheid. De website waar ze je naartoe lokken, ziet er overtuigend uit, maar is toch echt vals. En klanten van Rabobank, ABN AMRO en ING moeten extra goed opletten: de buttons op de nagemaakte website verwijzen namelijk naar nagemaakte inlogomgevingen van de betreffende banken.

Inloggen is dan ook een buitengewoon onverstandig idee.