Oplichters misbruiken momenteel het mobiele telefoonnummer van de Fraudehelpdesk. Daarvoor waarschuwt de nationale helpdesk, waar gedupeerden van fraude en vermoedelijke oplichting melding kunnen maken en hulp kunnen krijgen, vrijdag.
De oplichters zetten de techniek spoofing in, waardoor mensen in hun beeldscherm een ander nummer zien dan het nummer waarmee de beller daadwerkelijk belt. Oplichters kunnen daardoor het nummer van de helpdesk laten zien, 'zodat het net lijkt alsof u echt door ons gebeld wordt', aldus de Fraudehelpdesk. Het gespoofte mobiele nummer is van de afdeling communicatie van de Fraudehelpdesk.
Het verhaal van de helpdesk-frauduers verschilt
De oplichters gebruiken verschillende smoezen. Mogelijk zegt de beller dat die namens je bank contact met je opneemt. Soms moet je je geld 'veiligstellen' vanwege een dreiging, door het over te maken naar een rekeningnummer dat de fraudeur je geeft. Of een 'bankmedewerker' komt je bankpas ophalen. Soms wordt er ook naar je inloggegevens gevraagd.
Echte Fraudehelpdesk: 'Wij spreken uw voicemail in'
Mensen die door het nummer worden gebeld, wordt opgeroepen niet op te nemen. 'Als wij contact met u willen, zullen wij uw voicemail inspreken', zegt de echte Fraudehelpdesk.
Bron: ANP, Fraudehelpdesk