Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Consumentenbond waarschuwt voor trucs autoverhuurders
Nieuws
clockOval 6
Ondanks beloften over beterschap constateert de Consumentenbond ook dit jaar een verdere stijging van het aantal klachten over buitenlandse autoverhuurders. De bond waarschuwt huurders voor trucs en misleiding.
In de Reisgids van december beschrijft de bond de vele honderden klachten die zijn binnengekomen over gedoe met de borg, kosten voor spookschades en de agressieve verkoop van verzekeringen.
Zo wordt aan de balie bij autoverhuurders soms beweerd dat de klant niet voldoende geld op zijn creditcard heeft staan als borg voor schades, zodat de huurder zich genoodzaakt voelt een dure extra verzekering af te sluiten uit vrees voor een hoge claim. Er staat dan volgens de Consumentenbond wel degelijk voldoende dekking op de creditcard, maar heeft de baliemedewerker het tegoed helemaal niet gecheckt. Ook is vaak onduidelijk welke schades wel en niet zijn gedekt.
Over brandstofkosten bestaat eveneens verwarring. Huurders kiezen vaak de optie van een volle brandstoftank, maar wanneer zij de auto met een nog niet lege tank inleveren, zijn zij hun geld kwijt.Volgens de bond lijkt het verdienmodel van autoverhuurders steeds meer op dat van prijsvechters in de luchtvaart. 'De dienst zelf is bijna gratis, maar voor elk wissewasje moet worden betaald.' Zo worden extra en hoge kosten gerekend voor een extra chauffeur, navigatieapparatuur of kinderstoeltjes.