Let goed op als je online op zoek gaat naar ondersteuning bij computerproblemen. Het kan zomaar zijn dat je bij een nepklantenservice terechtkomt. Hiervoor waarschuwt de Fraudehelpdesk. De werkwijze van deze oplichters is vrijwel identiek aan die van de zogenaamde Microsoftbellers, met het enige verschil dat jij hen belt.

Bij de Fraudehelpdesk zijn meerdere meldingen binnengekomen van mensen die via internet op zoek waren naar ondersteuning bij problemen van onder meer Dell computers, Apple, Yahoo, Canon of Gmail en vervolgens werden opgelicht. De zogenaamde 'Nederlandse klantenservices' van deze grote buitenlandse bedrijven kwamen boven in Google naar voren. Ze gebruikten allemaal hetzelfde telefoonnummer. Dat nummer begint met +31 233.

Toegang tot computer

Welk probleem of welke vraag de melders ook hadden, het kon allemaal worden opgelost door de klantenservice toegang te geven tot de computer. Hiervoor moesten de slachtoffers een speciaal programma downloaden waarmee derden op afstand de controle over de computer kan overnemen. Vaak wordt Teamviewer hiervoor gebruikt.

Niets opgelost

In werkelijkheid wordt er helemaal niets opgelost. Integendeel, de medewerkers van de zogenaamde helpdesk zijn uit op jouw geld. Via jouw computer verschaffen ze zich toegang tot jouw bankrekening. Ze laten je bijvoorbeeld een kleine overboeking doen. Op de achtergrond zetten de fraudeurs snel een paar nullen achter het bedrag dat je denkt over te maken. Je betaalt dan geen 20 euro maar 2.000 euro.

Schadelijke software

Ook is het mogelijke dat er schadelijke software gedownload wordt, zogeheten ransomware. Deze vorm van malware maakt je bestanden ontoegankelijk. Alleen tegen betaling krijgt je weer toegang tot je foto’s en andere bestanden.

Advies

Geef nooit iemand die je niet goed kent toegang tot je computer. Zorg dat je altijd back-ups maakt van belangrijke bestanden, voor het geval er toch iets misgaat.

Heb je iemand toegang gegeven tot uw computer?

  • Verbreek de internetverbinding van de besmette computer.
  • Wijzig al je wachtwoorden, bij voorkeur op een andere computer. Denk aan de inloggegevens van je bank, e-mailadres en toegang van de computer zelf.
  • Scan uw computer met een goede virusscanner.
  • Meld het bij de Fraudehelpdesk.
  • Neem eventueel contact op met een ICT-specialist.

Bron: www.fraudehelpdesk.nl

Gerelateerd