Je dénkt een rekeningnummer te wijzigen op verzoek van de directeur, maar zonder dat je het weet maak je een flink geldbedrag over naar criminelen. Dat overkwam een medewerker van een financieel dienstverleningsbedrijf. Fraudeurs wisten met zogenoemde CEO-fraude anderhalf miljoen euro buit te maken. Dat meldt de politie.
In een mail die de medewerker had ontvangen stond het verzoek het rekeningnummer aan te passen dat bedoeld was om geld over te maken naar aandeelhouders. Het leek alsof het bericht afkomstig was van de directeur, maar de afzenders blijken in werkelijkheid oplichters. Ruim anderhalf miljoen euro belandde niet op de rekening van de aandeelhouders maar op de rekening van fraudeurs. De directeur heeft aangifte gedaan.
Hoe herken je CEO-fraude?
Bij CEO-fraude doet een oplichter zich voor als een hooggeplaatste persoon binnen een organisatie (CEO, CFO, voorzitter van een stichting, bijvoorbeeld). In het bericht staat het verzoek een betaling te doen. Vaak is er zogenaamd sprake van urgentie: zoals een aankomende overname of een uitbetaling aan een belangrijke klant. Vanwege die - door de oplichter gecreëerde - bijzondere situatie zou 'afgeweken kunnen worden van het reguliere betalingsproces'.
De politie geeft een aantal kenmerken waaraan CEO-fraude te herkennen is:
- De nadruk wordt vaak sterk gelegd op gezagsverhouding (de betaalopdracht is een bevel);
- De medewerker wordt geprezen/belangrijk gemaakt;
- Het slagen van de actie wordt op de schouders van een medewerker gelegd, om zo de druk te verhogen;
- Vaak wordt gebruik gemaakt van een vals afzenderadres, het e-mailadres lijkt afkomstig van het domein van het bedrijf, maar er is bijvoorbeeld een 'L' vervangen door een hoofdletter 'i';
- Er is vaak sprake van tijdsdruk.
Bron: Politie