Duizenden klanten van de betaaldienst Klarna hadden gisteren rond 11.00 uur een half uur toegang tot andere accounts. Het bedrijf meldt tegenover de techsite Tweakers dat het om een bug ging. Welke gegevens waren zichtbaar? En wat betekent dit voor jou als Klarna-gebruiker?

Welke data konden andere klanten inzien?

Volgens de betaaldienst konden de betreffende klanten 'alleen ongevoelige data inzien' en dus geen bank- of creditcardgegevens. Tijdens de bug, die 31 minuten duurde, zagen 9.500 gebruikers gegevens van een willekeurige andere klant.

Klarna: 'menselijke fout'

De bug zou zijn ontstaan na een update. Klarna spreekt zelf van een 'menselijke fout', die snel werd ontdekt. Uit nader onderzoek moet blijken welke gebruikers zijn geraakt door de bug.

Klanten delen andere mening

Volgens sommige klanten klopt het echter niet dat alleen ongevoelige data zichtbaar was. Een gebruiker meldt dat alle accountinformatie zichtbaar was én dus ook bankgegevens, adressen, telefoonnummers en aankopen. De betreffende gebruiker zou zeker twintig andere accounts hebben ingezien.

Twitteraccount: Esra efe laborde

Wat kun je nu zelf doen als Klarna-gebruiker?

Je kunt bij twijfel contact opnemen met het bedrijf. Het is echter niet zeker dat ze je (nu al) meer kunnen vertellen over de bug. Daarnaast kun je je inloggegevens wijzigen en de komende tijd uiteraard extra alert zijn, mocht er zich iets opmerkelijks voordoen.

Datalek

Bron: Tweakers