Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Bug betaaldienst Klarna: duizenden klanten toegang tot accounts van andere gebruikers, wat betekent dit voor jou?
Alert
clockOval 6
Duizenden klanten van de betaaldienst Klarna hadden gisteren rond 11.00 uur een half uur toegang tot andere accounts. Het bedrijf meldt tegenover de techsite Tweakers dat het om een bug ging. Welke gegevens waren zichtbaar? En wat betekent dit voor jou als Klarna-gebruiker?
Welke data konden andere klanten inzien?
Volgens de betaaldienst konden de betreffende klanten 'alleen ongevoelige data inzien' en dus geen bank- of creditcardgegevens. Tijdens de bug, die 31 minuten duurde, zagen 9.500 gebruikers gegevens van een willekeurige andere klant.
Klarna: 'menselijke fout'
De bug zou zijn ontstaan na een update. Klarna spreekt zelf van een 'menselijke fout', die snel werd ontdekt. Uit nader onderzoek moet blijken welke gebruikers zijn geraakt door de bug.
Klanten delen andere mening
Volgens sommige klanten klopt het echter niet dat alleen ongevoelige data zichtbaar was. Een gebruiker meldt dat alle accountinformatie zichtbaar was én dus ook bankgegevens, adressen, telefoonnummers en aankopen. De betreffende gebruiker zou zeker twintig andere accounts hebben ingezien.
Wat kun je nu zelf doen als Klarna-gebruiker?
Je kunt bij twijfel contact opnemen met het bedrijf. Het is echter niet zeker dat ze je (nu al) meer kunnen vertellen over de bug. Daarnaast kun je je inloggegevens wijzigen en de komende tijd uiteraard extra alert zijn, mocht er zich iets opmerkelijks voordoen.