Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Boete voor sjoemelende autofabrikant
Nieuws
clockOval 6
Autofabrikanten die met 'sjoemelsoftware' de daadwerkelijke uitstoot van schadelijke stoffen verbloemen, kunnen in de toekomst boetes tot 30.000 euro per voertuig opgelegd krijgen. De Europese Commissie krijgt de bevoegdheid zelf testen uit te voeren en zo nodig straffen uit te delen. De EU-ministers verantwoordelijk voor de interne markt zijn hier maandag in Brussel mee akkoord gegaan. Voor de definitieve regelgeving moet nog worden onderhandeld met het Europees Parlement.
In september 2015 bleek dat Volkswagen met software de uitstootcijfers manipuleerde. Andere fabrikanten bleken er soortgelijke praktijken op na te houden. De Europese Commissie wil een einde aan dergelijke 'schokkende' fraudes. Betrouwbare controletesten zullen herhaling voorkomen, verzekerde de Maltese minister Chris Cardona, die het overleg voorzat. EU-industriecommissaris Elzbieta Bienkowska verwelkomde het akkoord.
Betrouwbare controle
De nationale keuringsorganisaties, in Nederland is dat de RDW, blijven hoofdverantwoordelijk voor de keuringen. Ze moeten wel strenger worden en ook auto's die al op de markt zijn controleren. Er wordt verder een 'forum' opgezet waar nationale autoriteiten informatie uitwisselen. Minister Henk Kamp van Economische Zaken zei dat versterking van het goedkeuringssysteem noodzakelijk is. Onder druk van landen met een grote auto-industrie, met Duitsland voorop, is het oorspronkelijke voorstel afgezwakt. Volgens Kamp had het verder reikend kunnen zijn. 'We vinden dat er geen tijd te verliezen is.'
Europees toezicht
Alleen Europees toezicht kan een volgende 'dieselgate' voorkomen, zegt Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy (D66). 'Het moet afgelopen zijn met lidstaten die de andere kant opkijken en autofabrikanten beschermen.' De Europese consumentenkoepel BEUC roept het parlement op het voorstel aan te scherpen. Automakers mogen autotesten nog altijd medefinancieren. Bovendien kan de Europese Commissie geen boetes opleggen als een lidstaat al een onbetekenende straf heeft uitgedeeld, aldus BEUC. Door de 'halfbakken maatregelen' bestaat het risico dat de hervorming van het toezicht uitloopt op een 'papieren tijger', vreest de organisatie.