Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Boete KPN wegens hack in 2012
Nieuws
clockOval 6
KPN moet een boete betalen van 364.000 euro omdat het klantgegevens niet goed genoeg heeft beveiligd. Dat heeft de Autoriteit Consument Markt (ACM) dinsdag laten weten.
Aanleiding is een hack bij het telefoniebedrijf in 2012. KPN is het niet eens met de boete en heeft beroep aangetekend.
Het telecombedrijf erkent wel dat destijds dingen mis zijn gegaan. 'Het is duidelijk dat in 2012 iemand in onze systemen heeft kunnen inbreken en dat wij dat betreuren', aldus KPN. Het bedrijf wijst er evenwel op dat geen klantgegevens op straat zijn komen te liggen en dat het sindsdien de beveiliging fors heeft opgeschroefd.
De ACM vindt ook dat KPN 'voortvarend' heeft gereageerd om de beveiliging van netwerken en systemen op orde te brengen. Maar dat neemt volgens de toezichthouder niet weg dat in de periode voorafgaand aan de hack de beveiliging van persoonsgegevens van KPN-klanten onder de maat was.
Klanten moeten er volgens ACM-bestuurder Anita Vegter van op aan kunnen dat telecombedrijven hun gegevens goed beschermen. 'Gebeurt dat onvoldoende, zoals in dit geval bij KPN, dan schaadt dat het vertrouwen van consumenten in de telecommarkt. Dit is een ongewenste situatie waar wij tegen optreden', zei zij.
De ACM heeft de boete overigens al in december 2013 opgelegd. De toezichthouder treedt er nu pas mee naar buiten omdat KPN eerder bezwaar maakte tegen publicatie van het boetebesluit. De computerinbraak bij KPN in januari 2012 was het werk van een destijds zeventienjarige hacker, die daar inmiddels voor is veroordeeld.