Wat recht is, is recht. En wat krom is, is krom. Een cliché dat in figuurlijke zin past bij vrijwel elk item in Opgelicht?!. Maar nog nooit is het zó letterlijk van toepassing als in dit verhaal over de vrijwel compleet verwoeste trike die gewoon weer de weg op mag. 'We hebben ons best gedaan', aldus Anita van Loosbroek. 

Haar zoon Rick verloor op 8 juli 2018 zijn leven tijdens een eenzijdig ongeval met een gehuurde Can-Am Spyder. Zijn passagier en goede vriend overleefde ternauwernood de zware crash. Hij is getekend voor de rest van z’n leven. Tot groot verdriet, schrik en walging ontdekten de nabestaanden van Rick dat de trike een jaar na het drama weer te koop stond. Extra wrang is het feit dat de verkoper grofweg zo’n tien kilometer van de plek des onheils gevestigd is. Ondanks alle verdriet weerhoudt het de familie niet zich te blijven inzetten deze trike van de openbare weg te krijgen. 

In de uitzending van 21 april spreekt Opgelicht?! de verkoper aan. Hij zegt niet op de hoogte te zijn van de historie. De trike zou zijn nagekeken en er is niets geks opgevallen. Opgelicht?! waagt dit nog altijd te betwijfelen. Net als de RDW. De eigenaar van de trike wordt naar aanleiding van onze uitzending gesommeerd zich te melden met het voertuig voor een herkeuring. 

Krantenbak

Motordeskundige Erik van Lent duikt in deze uitzending onder de trike en concludeert net als de RDW dat er heel veel gerepareerd is aan de trike. Hij wijst zonder enige moeite de restschade aan en ziet met het blote oog dat de driewieler rust op een in elkaar gelast, beschadigd en krom frame. Dit is simpelweg levensgevaarlijk: 'Dit frame breekt als een luciferhoutje af als er nog een keer een ongeluk mee gebeurt”, aldus Van Lent.

Op de vraag hoe Erik de trike zou willen omschrijven, komt hij met een voor hem kenmerkende oneliner. 'Een krantenbak. Ik zou niet op dit ding willen rijden. Hij had door de shredder gemoeten.'

De Rijksdienst drukt zich voor onze camera's uiteraard diplomatieker uit, ook al zijn ze het inhoudelijk en moreel gezien wel met Van Lent eens. De overheidsinstantie heeft de pech dat ze zich enkel en alleen dienen te houden aan de huidige wet- en regelgeving. En daar voldoet de trike aan. Met alle risico's van dien.

Politiek Den Haag

Opgelicht?! benadert minister Cora van Nieuwenhuizen met de vraag hoe het kan dat het zo slecht geregeld is in Nederland met total loss verklaarde voertuigen. Ze laat ons schriftelijk weten dat ze zeer meeleeft met de nabestaanden van Rick van Loosbroek en de andere betrokkenen bij dit trieste ongeluk. Ook begrijpt ze dat het voor de familie onbegrijpelijk is dat het voertuig weer de weg op mag. De conclusie is en blijft echter dat het voertuig voldoet aan alle eisen. 

Dan is er wat ons betreft maar één conclusie mogelijk. Namelijk dat de eisen lang en breed achterhaald zijn. Dat vindt het ministerie ook: ze zijn samen met de RDW en de voertuigbranche al geruime tijd bezig om de regels en het proces rondom schadeherstel van voertuigen te moderniseren en te verbeteren. Begin volgend jaar worden de eerste uitkomsten van dit project verwacht.

Ook is het vanaf 2021 zichtbaar op de RDW-website als een voertuig een rijverbod heeft gehad. Dat zorgt voor meer transparantie rond schadeherstel van voertuigen. Uiteraard juicht Opgelicht?! deze transparantie toe. Lees via onderstaande button de volledige verklaring van minister Cora van Nieuwenhuizen.

Minister Cora van Nieuwenhuizen reageert op de uitzending van Opgelicht?!

We vroegen ook CDA-kamerlid Wytske Postma - die verkeersveiligheid in haar portefeuille heeft - om een reactie. Zij laat weten dat de regels onvoldoende zijn en zou graag zien dat de belangrijkste onderdelen van een voertuig altijd zonder gebreken zijn. Zij gaat naar aanleiding van de uitzending van Opgelicht?! vragen stellen aan de minister over dit onderwerp.

update
clockOval 6 03-12-2020

Vragen van Kamerlid Wytske Postma aan minister Cora van Nieuwenhuizen

CDA-Kamerlid Wytske Postma heeft direct na de uitzending kamervragen gesteld aan minister Cora van Nieuwenhuizen. Zij heeft drie weken om te antwoorden. Zij vroeg

 

1.       Kent u het bericht 'Bij dodelijk ongeval verwoeste trike weer veilig bevonden door de RDW'?

 

2.       Bent u het ermee eens dat het bij een trike of motor extra belangrijk is voor de veiligheid dat het voertuig geen gebreken vertoont die invloed hebben op wegligging, stuurcapaciteit, remkracht of andere zaken die de bestuurbaarheid van het voertuig kunnen beïnvloeden?

 

3.       Bent u het ermee eens dat als een motor of trike betrokken is geweest bij een zwaar ongeluk en later weer wordt herkeurd, het belangrijk is dat de trike of motor weer optimaal functioneert?

 

4.       Kunt u aangeven of het zo is dat als een voertuig betrokken is geweest bij een zwaar ongeluk er altijd herkeuring nodig is? Zo niet, wat is hiervan de reden?

 

5.       Bent u het ermee eens dat de belangrijke onderdelen van een voertuig altijd zonder gebreken moeten zijn?

 

6.       Bent u bereid de eisen voor herkeuring samen met experts te bekijken en deze aan te passen zodat de trikes of motoren die na een zwaar ongeval weer worden herkeurd ook echt optimaal functioneren?

 

7.       Klopt het dat het vanaf 2021 zichtbaar wordt op de RDW-website als een voertuig een rijverbod heeft gehad? Zo ja, is dat vanaf 1 januari 2021?

Opgelicht?! durft te concluderen dat het het ongeluk waarbij Rick om het leven kwam, duidelijk maakt dat de handel op dit moment belangrijker is dan de veiligheid. Hoe kan het anders dat je zo’n aan elkaar gelast, krom en nog steeds beschadigd voertuig weer de weg op laat gaan? Het is absoluut onwenselijk dat er ooit nog iemand op deze trike met kenteken NK-288-Z stapt.

Voor de volledigheid, dit is het chassisnummer van de Can-Am Spyder RS uit 2012: 2BXJANA16CV000639.