Je kunt de klok erop gelijkzetten: in de zomervakantie neemt het aantal klachten over oplichting met gehuurde auto’s in het buitenland toe. Gesjoemel met het aftanken, dure 'verplichte' verzekeringen, exorbitant hoge rekeningen voor minimale schade waarvan het soms niet eens duidelijk is of de verhuurder deze wel heeft veroorzaakt of problemen met de borg, het is slechts een greep uit de vele klachten die de ANWB en de Consumentenbond jaarlijks vernemen van gedupeerde consumenten.
Om frustratie en teleurstellingen zo goed als mogelijk te voorkomen, moet je het huurcontract er eigenlijk tot op de regel op napluizen, desnoods met een vergrootglas. Maar het is vakantie, iedereen kijkt uit naar dat geplande uitstapje, je vindt het misschien wat ongemakkelijk om de verhuurder aan een kruisverhoor te onderwerpen en wellicht speelt ook de taalbarrière een rol. Toch kan het de moeite waard zijn om er even voor te gaan zitten. Wij zetten graag een aantal punten voor je op een rij waarvan we menen dat het loont om er rekening mee te houden.
Reserveer een huurauto vanuit Nederland
Mocht je je vakantie al in hoofdlijnen uitgestippeld hebben, dan is het misschien verstandig om te kijken of je voor vertrek – dus vanuit Nederland – al afspraken kunt maken over een mogelijke huurauto. Ter plekke iets regelen kan weliswaar flink wat schelen in de portemonnee, het voordeel van deze aanpak is dat veel internationale verhuurders de mogelijkheid bieden om via een Nederlandstalige website te boeken. Dat houdt in dat je de voorwaarden rustig en in het Nederlands tot je kunt nemen en dat je het huurcontract er zorgvuldig op na kunt slaan. Ook biedt deze aanpak voldoende gelegenheid om het met de verhuurder te hebben over eventuele onduidelijkheden of misverstanden.
Met een all-inclusive huurovereenkomst is overigens praktisch alles gedekt: niet alleen de verzekering voor schade en diefstal, maar ook een vaak riante WA-verzekering en een verzekering die dekking biedt in het geval er een eigen risico betaald moet worden. Daar kleeft echter wel een fors prijskaartje aan, wel iets om rekening mee te houden.
Wil je precies weten waar je op moet letten? Dan is het raadzaam om de checklist van de ANWB te raadplegen.
Controleer goed de afspraken omtrent het volgetankt retourneren
Je hebt grofweg twee regelingen wat op het moment van inleveren het volume aan brandstof in de tank betreft. Je kunt ervoor kiezen om de auto in te leveren met een nagenoeg lege tank, maar dat laat zich misschien lastig plannen en eventuele restbrandstof is winst voor de verhuurder, je krijgt meestal geen gedeeltelijke terugbetaling. In dit geval spreken we van de zogenaamde full/emptyregeling. Bij deze variant zijn vaak (onduidelijke) aanvullende servicekosten inbegrepen en ook over de brandstof betaal je soms een toeslag. Het is de meest eenvoudige oplossing, maar ook de meest fraudegevoelige.
Zit je hier niet op te wachten, dan kun je kiezen voor de full/fullregeling. In dat geval lever je de auto volgetankt af en hoeft er geen aanvullende verrekening over brandstofkosten plaats te vinden. Let wel op: dit staat los van een eventuele kilometerheffing. Veel maatschappijen bieden een dagelijkse hoeveelheid 'vrije' kilometers, doorgaans afstanden waarvan men meent dat dit binnen redelijk vakantiegebruik valt. Wordt deze limiet echter overschreden, dan kan de verhuurder aanvullende kosten in rekening brengen omdat het aanvullende gebruik ertoe leidt dat de auto eerder dan verwacht aan een onderhoudsbeurt toe is.
Let goed op eventuele schade of gebreken
Is het moment aangebroken dat je de huurauto af gaat halen bij de verhuurder? Dan is het raadzaam om voor vertrek te controleren of er sprake is van eventuele schade en om te zien of de auto verder naar behoren functioneert. Denk dan aan zaken als de bandenspanning, de werking van de verlichting en de airco, de werking van de gordels en de staat van de velgen. Mocht je iets zien waar je je twijfels bij hebt, dan staat het je vrij om foto’s te maken van eventuele zichtbare gebreken. Overleg in dat geval ook zeker met de verhuurder om deze notities op te nemen in de huurovereenkomst.
Dit is ook van toepassing op het moment dat je de auto inlevert. Sommige maatschappijen bieden de mogelijkheid om de auto buiten reguliere werktijden in te leveren. Het risico is dan echter dat je bij thuiskomst onaangenaam verrast kunt worden met allerlei gebreken die je je niet voor de geest kunt halen. Bijkomend nadeel is dat je eenmaal thuis wellicht ook minder snel geneigd bent om persoonlijk in discussie te gaan met de verhuurder. De kans is aanwezig dat het een welles-nietesverhaal wordt, en zie vanuit je luie stoel maar eens te bewijzen hoe de vork precies in de steel zit. Om die reden raden wij aan om de auto altijd tijdens kantoortijden te retourneren, zodat je ter plekke bevestigd krijgt dat alles naar behoren is afgehandeld. De Consumentenbond raadt in deze gevallen overigens aan om een vrijwaringsbewijs met stempel en handtekening te vragen.
De ANWB heeft daarnaast een handige checklist gemaakt voor zowel het moment van afhalen als het moment van inleveren. Deze valt hier te raadplegen.
Navigatiesysteem huren? Misschien is meenemen verstandiger
Of het strikt genomen onder fraude valt is discutabel, maar reizigers melden nog weleens dat het ter plekke huren van een navigatiesysteem een behoorlijk prijzige aangelegenheid wordt. Heb je zelf een navigatiesysteem? Controleer dan of de bestemming van jouw keuze in het softwarepakket zit en neem het apparaat mee.
Een alternatief is dat je een navigatie-app op je mobiele telefoon zet. Vaak bieden deze apps de mogelijkheid om kaarten vooraf – bijvoorbeeld via wifi – te installeren en vervolgens offline te gebruiken: in dat geval maak je slechts gebruik van de GPS-functionaliteit van je toestel, niet van de databundel. Al geldt voor de meeste Europese bestemmingen inmiddels natuurlijk wel dat de tarieven voor het gebruik van je databundel gelijk zijn getrokken aan de kosten in je thuisland. Let wel op: afhankelijk van je bestemming kan het gebruik van je databundel toch forse kosten met zich meebrengen. Radar geeft een aantal tips om vooraf rekening mee te houden.
Bron: ANWB / Consumentenbond