De Fraudehelpdesk maakt melding van een nieuwe oplichtingstruc. Via WhatsApp krijg je een berichtje van iemand die zich voordoet als medewerker van de fraude-afdeling van jouw bank. Omdat er een poging is geconstateerd om jouw rekening leeg te trekken, luidt het verhaal dat je de applicatie voor mobiel bankieren opnieuw moet installeren. Daartoe heeft hij echter wat wel wat gevoelige informatie nodig.

Om het geregeld te krijgen, moet je onder meer je bankrekeningnummer, betaalpasnummer en geboortedatum aan de 'medewerker' doorgeven. De Fraudehelpdesk adviseert om hier niet op in te gaan: met deze gegevens kan iedereen de mobiele app van jouw bank installeren en deze vervolgens koppelen aan jouw betaalrekening. Het vervolg laat zich raden: binnen de kortste keren is je rekening geplunderd.

Toch gegevens afgestaan? Laat dan direct je bankrekening blokkeren en neem contact op met de Fraudehelpdesk via 088-786 7372 of via het webformulier.