Incassobureaus confronteren consumenten vaak met onterechte vorderingen, berekenen te hoge incassokosten en zetten mensen op ontoelaatbare wijze onder druk om rekeningen te betalen. Daarvoor waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) donderdag.
Bestuurslid Anita Vegter van ACM zegt dat de genoemde problemen 'breed in de branche spelen'. Degenen die ermee te maken krijgen zijn relatief vaak mensen met een lager inkomen en meer schulden. Deze groep is extra kwetsbaar, aldus de toezichthouder.
ACM onderzocht de incassosector na meldingen via het meldpunt ConsuWijzer. Daar wordt veel geklaagd over bedrijven die er oneerlijke verkooppraktijken op na houden, bijvoorbeeld door ongevraagd producten te sturen en vervolgens een incassobureau in te schakelen als de klant niet betaalt.
Uit de studie blijkt dat incassobureaus in een op de vijf onderzochte gevallen te hoge kosten in rekening brengen. Rekeningen zijn vaak onduidelijk en oncontroleerbaar. Ook zetten incassobureaus consumenten onder druk door te dreigen met maatregelen waartoe zij niet bevoegd zijn, zoals beslaglegging op de bankrekening of gedwongen verkoop van de inboedel.
Om het probleem aan te pakken slaat ACM de handen ineen met de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Beide toezichthouders hebben bevoegdheden om tegen dergelijke misstanden op te treden.
Branchevereniging van incassobureaus NVI noemt de conclusies van de ACM 'verontrustend'. De NVI zegt een onderzoek in te gaan stellen bij haar achterban. De vereniging wil kijken of de regels van het eigen Incasso Keurmerk aangescherpt moeten worden en hoe de controle kan worden verbeterd.
Bron: ANP
Foto: iStockphoto