Hoe betrouwbaar zijn online recensies van producten of diensten? Om op die vraag een antwoord te krijgen gaat toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) consumenten en bedrijven vragen hun ervaringen met zogeheten reviews te delen.

Volgens de ACM is het belangrijk dat consumenten een goede keuze kunnen maken op basis van online reviews en aanbevelingen. In landen als Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Australië is gebleken dat bedrijven uit naam van niet bestaande consumenten valse online reviews laten plaatsen. Hierdoor kunnen consumenten misleid worden en concurrerende bedrijven benadeeld.

Het is de eerste keer dat de toezichthouder een informatieoproep doet om zo in kaart te brengen of er in Nederland sprake is van een probleem.

De ACM vraagt adverteerders, reviewwebsites, marketingbureaus, branche- en consumentenorganisaties een vragenlijst in te vullen. Hierin wordt onder meer om ervaringen met het plaatsen, het gebruik en de betrouwbaarheid van online reviews en aanbevelingen gevraagd.

Ook legt ACM de komende weken een aantal vragen voor aan consumenten via consumentenloket ConsuWijzer en via diverse sociale media. De uitkomsten van de verkenning publiceert ACM begin volgend jaar.

Gerelateerd