Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
ABN AMRO erkent fouten bij fraude hypotheekadvies
Nieuws
clockOval 6
Falend intern toezicht en een hoog opgelopen werkdruk, mede als gevolg van bureaucratie, reorganisaties en een slecht werkend IT-systeem. Dat zijn volgens ABN AMRO de voornaamste oorzaken van het gesjoemel door een groot aantal hypotheekadviseurs dat vorig jaar aan het licht kwam.
De medewerkers zetten gekopieerde handtekeningen van klanten onder al afgegeven hypotheekadviezen die voor controle naar een interne kwaliteitsdesk werden gestuurd. Het ging om dossiers waar achteraf nog wijzigingen in waren aangebracht, waardoor opnieuw getekend moest worden.
Veel vertraging en angst voor ontslag
Veel klanten zitten er niet te wachten om achteraf een extra krabbel te zetten. Bovendien hadden veel adviestrajecten toch al vertraging opgelopen door stroperige procedures en technologische tekortkomingen. Door handtekeningen te kopiëren konden adviseurs die dossiers toch afronden en persoonlijke doelstellingen halen die van invloed waren op hun beoordeling. Angst voor ontslag speelde daarbij ook een rol.
Gevolgen
Van de 850 hypotheekadviseurs die ABN AMRO in dienst heeft, hebben er 114 zich schuldig gemaakt aan het vervalsen van handtekeningen. De meesten hebben een berisping gekregen en hebben hun prestatiepremie moeten inleveren. Sommige mensen zijn ontslagen, ook leidinggevenden. Aantallen noemde de bank evenwel niet.
Financiële schade vergoed
In totaal bleek onder zevenhonderd dossiers een gekopieerde handtekening te staan. In drie gevallen leed de klant door het gesjoemel beperkte financiële schade, die inmiddels is vergoed. In totaal ging het om minder dan 1000 euro.