Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Aantal aangiftes internetoplichting daalt
Nieuws
clockOval 6
Het aantal aangiftes van internetoplichting bij de politie daalt. Vorig jaar kwamen bij het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie ruim 35.500 meldingen binnen van oplichting via advertentiesites zoals Marktplaats en Speurders.
In 2013 klopten nog 45.000 mensen bij het meldpunt aan. Projectleider Gijs van der Linden van het LMIO denkt dat het snel blokkeren van bankrekeningen er mede voor zorgt dat het aantal aangiftes van internetoplichting de afgelopen drie jaar is afgenomen. 'Vroeger konden oplichters langer gebruik maken van een rekeningnummer. Nu moeten ze voortdurend op zoek naar nieuwe rekeningen. Dat scheelt slachtoffers'.
Uit de jaarcijfers blijkt dat gedupeerden gemiddeld voor 200 euro werden opgelicht. Oplichters maakten in 2015 vaker gebruik van social media. Via Facebook wordt vaak geprobeerd toegangskaartjes voor bijvoorbeeld concerten aan te bieden.
Volgens Van der Linden geven de aangiftes geen volledig beeld van het aantal gedupeerden. Hij vermoedt dat het werkelijke aantal slachtoffers van internetoplichting veel hoger ligt. 'Als we de bankrekeningen van verdachten onderzoeken, vinden we daar niet alleen betalingen van aangevers terug. We stuiten meestal ook op overboekingen van mensen die zich niet bij ons hebben gemeld.'
Bij de Fraudehelpdesk groeit het aantal meldingen van internetoplichting. 'De politie richt zich vooral op meldingen via webwinkels en Marktplaats. Bij ons komen allerlei meldingen van oplichting binnen. Daarnaast is onze ervaring dat mensen steeds minder vaak aangifte doen bij de politie omdat er vaak niks met individuele gevallen wordt gedaan', aldus een woordvoerder van de Fraudehelpdesk.