Oplichters sturen een valse betalingsherinnering van €385 namens Zilveren Kruis
Betaal je het openstaande bedrag van 385 euro niet op tijd? Dan krijg je zogenaamd te maken met extra kosten en administratieve stappen van Zilveren Kruis.
"Uit onze administratie blijkt dat er nog een bedrag openstaat voor uw zorgverzekering", begint de valse mail. Ook staat er een uiterste betaaldatum in de mail. Wees je ervan bewust dat oplichters deze datum steeds wijzigen om de mail continu te kunnen blijven sturen. Dit doen ze om de druk op te voeren bij jou. Blijf kalm, want er is niets aan de hand.
Valse mail namens Zilveren Kruis
Voorkom dat je wordt opgelicht
- De zorgverzekeraar geeft op zijn website verschillende tips om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van oplichting:
- Gebruik alleen ‘Mijn Zilveren Kruis’ of de Zilveren Kruis-app om gegevens te communiceren. Controleer daar ook of je eventuele betalingsherinneringen hebt. De zorgverzekeraar zal bovendien nooit vragen om via een Tikkie te betalen.
- Zilveren Kruis vraagt nooit om persoonlijke informatie over je bankrekening, wachtwoorden of pincode. Geef dit dus niet door en voer geen andere persoonlijke informatie in op onbetrouwbare websites.
- Legitieme mails van Zilveren Kruis eindigen op ‘@zilverenkruis.nl’ of ‘@e.zilverenkruis.nl’. Mails voor onderzoek namens Zilveren Kruis, eindigen op ‘@marketresponse’. Pas wel op voor spoofing.
- Controleer het rekeningnummer. Betaal het Zilveren Kruis alleen op NL 58 INGB 0000 0030 50.
Wat te doen als je toch hebt gereageerd?
- Voer een virusscan uit in verband met mogelijke malware.
- Verander ingevoerde wachtwoorden en activeer gelijk waar mogelijk je tweestapsverificatie.
- Heb je toch financiële gegevens gedeeld of geld overgemaakt? Neem dan direct contact op met je bank of creditcardmaatschappij.
- Je kunt ook contact opnemen met de klantenservice van Zilveren Kruis indien je gerichte vragen hebt over phishing of een bericht.
