Hoge energierekening? Trap niet in deze nepmail over de Gemeentelijke Energie Peiling 2025
Verschillende Nederlandse gemeenten waarschuwen inwoners voor valse mails met als onderwerp de 'Gemeentelijke Energiepeiling 2025'. Zo herken je de mail.
"Uw gemeente maakt zich zorgen. Hoe gaan de inwoners om met de hoge energierekeningen?", staat bovenaan de phishingmail. Oplichters sturen deze berichten uit naam van gemeenten naar inwoners, met de uitnodiging om deel te nemen aan een onderzoek over hoge energierekeningen.
De online oplichters lokken je met de belofte dat als je deelneemt, je kans maakt op mooie prijzen, zoals cadeaubonnen van bol., Coolblue, IKEA, HEMA of andere bekende winkels. In werkelijkheid gaat het om een valse winactie, bedoeld om jouw persoonlijke gegevens te verzamelen.
Geen echte mail van een Nederlandse gemeente
Hoewel bij de mailafzender 'energiepeiling' voor het '@'-teken staat, wordt dit gevolgd door een reeks willekeurige getallen. Bovendien is het simpel om de gebruikersnaam in een mailadres te vervalsen. Het tweede deel van het mailadres: '@riversidecactusandsucculents.de', maakt het nog verdachter. Een Nederlandse gemeente stuurt namelijk geen mails vanuit een Duits domein.
Ook de link achter de 'Doe mee' knop is erg vreemd. De link leidt namelijk naar een Duitse webpagina: 'energiepeiling.inspiredentertainmentandetiquette.de'. Ook alle andere links in de phishingmail leiden naar deze verdachte Duitse webpagina en niet naar een officiële gemeentelijke website. Klik dus nergens op, want het zijn allemaal valse links.
Verschillende Nederlandse gemeenten waarschuwen inwoners op hun website over een rondgaande nepmail over de 'Gemeentelijke Energie Peiling 2025'. Onder andere de gemeenten Tilburg, Heerenveen, Hilversum, Rijswijk, Hengelo en Krimpen aan den Ijssel schreven hier een persbericht over. De verschillende gemeenten adviseren op hun website dat je naar het officiële nummer van je gemeente kunt bellen bij twijfel of gerichte vragen.
Dit kun je doen als je toch hebt geklikt
- Voer een virusscan uit in verband met mogelijke malware.
- Heb je ergens je wachtwoorden ingevuld? Wijzig deze dan onmiddellijk en zet waar mogelijk je tweestapsverificatie aan.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.
- Neem voor gerichte vragen contact op met jouw gemeente via contactgegevens die op de officiële website staan.
