Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Vattenfall-klanten opgelet: nepmail over betalingsachterstand in omloop

    Vattenfall-klanten opgelet: nepmail over betalingsachterstand in omloop

    “Uw Vattenfall account toont nog een openstaande factuur bedrag”, begint de mail. Dit is alleen een list van online criminelen om jouw gegevens te stelen. Maak geen geld over, want de mail is niet afkomstig van de energieleverancier. 
     

    Volgens de phishingmail heb je een betalingsachterstand met factuurnummer ‘#810283’. Een openstaande factuur komt natuurlijk weleens voor, maar in dit geval is het loos alarm. Vattenfall waarschuwt zelfs dat deze alarmerende reden veel gebruikt wordt in phishingberichten. Voorkomen dat je in de toekomst een nepfactuur betaalt? Onze Opgelicht?!-app informeert je pro-actief over de meest actuele phishingberichten (gratis te downloaden via de App Store en Play Store).

    Herken het officiële mailadres van Vattenfall

    Bovenstaande mail is afkomstig van ‘[email protected]’. Dit mailadres wordt alleen niet gebruikt door de energieleverancier. Het mailadres van Vattenfall eindigt altijd op:

    • @vattenfall.com
    • @vattenfall.nl
    • @mail.vattenfall.nl
    • @e-mail.vattenfall.nl
    • @email.vattenfall.nl
    • @vattenfallsales.nl
    • @vattenfallsalesnederland.com

    Herken een valse mail van vattenfall 

    Online criminelen gebruiken vaak verschillende oplichtingstrucs in phishingberichten. Let dus altijd goed op verschillende kenmerken die op phishing wijzen. Vattenfall heeft op haar site al enkele tips opgesomd:

    • Vattenfall vraagt nooit via mail naar inlogcodes en persoonlijke- of betaalgegevens. Als deze gegevens wel nodig zijn, dan word je verwezen naar de beveiligde Mijn Vattenfall-omgeving. Hier log je zelf in met je mailadres en wachtwoord.
    • Kijk goed naar de inhoud van de mail. Een bericht over bijvoorbeeld bitcoins komt niet van Vattenfall. 
    • In brieven en mails waarin je bankrekeningnummer voorkomt, word je nummer of IBAN afgeschermd. Je ziet xxxxxx en alleen de laatste vier cijfers van je IBAN. 

    In de phishingmail getrapt, wat nu?

    Heb je jouw gegevens ingevuld? Verander dan direct je wachtwoord en neem contact op met je bank om ongewenste transacties te voorkomen. Neem ook contact op met Vattenfall om het bedrijf op de hoogte te stellen van de circulerende phishingmail. 

    Lees ook

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant