Europarcs heeft een datalek ontdekt in haar beveiligde digitale omgeving. De omvang van het lek en om welke persoonsgegevens het gaat is nog onduidelijk.
EuroParcs laat via haar website weten dat zij het datalek snel hebben gedetecteerd.
Het getroffen deel van hun IT-omgeving hebben zij direct offline gehaald en dankzij een beveiligde back-up kon het systeem weer worden hersteld. Woordvoerder Ron Moerenhout wil niet zeggen hoe en wanneer het lek precies is ontdekt, meldt Omroep Zeeland.
Is mijn data veilig?
Het vakantiepark onderzoekt momenteel samen met specialistische adviseurs de aard en omvang van het incident. De klanten van EuroParcs zijn eerder deze week per mail en via de eigen website gewaarschuwd voor een datalek en gewezen op een verhoogd risico op misbruik van persoonsgegevens, meldt Security.nl. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is ook ingelicht over het lek.
Reserveren is mogelijk
EuroParcs kan met zekerheid vaststellen dat hun reserveringssysteem niet is geraakt. “Reserveringen kunnen daardoor veilig gemaakt worden”, laat het bedrijf weten. Ook hun nieuwsbrieven-database is niet getroffen. Als je op hun mailinglijst staat, dan is er volgens het bedrijf dus geen risico dat jouw gegevens via het mailsysteem zijn gelekt.
Hoe nu verder?
Het bedrijf adviseert haar klanten en relaties om de komende tijd extra alert te zijn op identiteitsfraude en spam- en phishingberichten. Daarnaast raadt EuroParcs aan om altijd sterke wachtwoorden te gebruiken en deze periodiek te wijzigen. Lees hier meer over hoe je een sterk wachtwoord aanmaakt en bewaard.
Daarnaast zegt EuroParcs hun webpagina regelmatig te updaten met nieuwe informatie over het lek.