Het gebeurt steeds vaker: mensen die al hun spaargeld kwijtraken door telefonische oplichting. Dit overkwam ook Richard van der Kraats (56) uit Den Haag. Hij raakte maar liefst 37.000 euro kwijt aan criminelen die zich op slinkse wijze voordeden als 'ING-medewerkers', meldt Omroep West.
'Je denkt dit gebeurt mij niet, maar ik trapte er toch in', zegt de Hagenaar tegenover de regionale omroep. Het geld was bedoeld als pensioen. Ook was hij van plan groot onderhoud aan zijn huis te laten verrichten.
'Het kwam heel vertrouwd over'
Van der Kraats werd eind mei in de middag op zijn mobiel gebeld door een vrouwelijke 'medewerker' van de ING die hem vertelt dat zijn bankrekening niet meer veilig is. 'Het was een keurige dame. Ze legde me netjes uit dat Oekraïense criminelen probeerden bij mijn geld te komen. Ze wist alles van me: rekeningnummers, bedragen, de naam van mijn partner. Het kwam heel vertrouwd over.'
Telefoonnummer van ING
Tijdens het telefoongesprek checkt hij op zijn tablet het telefoonnummer waarmee de vrouw belt. 'Dat was het nummer van de ING. En omdat ze al mijn gegevens wist, ben ik erin gestonken.' Hij moest op dat moment ook naar zijn werk. Hij was zich zodoende aan het haasten, waardoor hij minder alert was.
Naar aanleiding van de 'waarschuwing' verhoogt hij zijn limiet en maakt hij 37.000 euro over naar een 'beveiligde rekening'. 'Ik kreeg een kluiscode om die rekening te deblokkeren en ze maakte een afspraak bij de bank voor de volgende dag.'
Bank weet van niets
De volgende dag neemt hij contact op met ING, maar de bank blijkt van niets te weten. Hij doet aangifte bij de politie, waarna hij te horen krijgt dat hij slachtoffer is geworden van spoofing.
Bij spoofing met telefoonnummers nemen de oplichters een ander telefoonnummer aan dan waar ze daadwerkelijk mee bellen. Ze bellen dan zogenaamd met een Nederlands nummer, terwijl zij zich helemaal niet in Nederland bevinden. Op deze manier kunnen oplichters zich ook voordoen als bijvoorbeeld een bank.
ING niet aansprakelijk
ING legt Omroep West uit dat de bank niet aansprakelijk is voor de ontstane schade. 'De klant heeft zelf opdracht gegeven de betaalopdracht uit te voeren en daarmee is de betaalopdracht dus niet ongebruikelijk. ING maakt alleen de transactie mogelijk.'
Twintig slachtoffers
Zo’n twintig slachtoffers van spoofing hebben zich verenigd om alsnog hun geld terug te krijgen. Ook willen ze dat banken een controlemogelijkheid inbouwen. 'Banken hebben een zorgplicht', stelt het Platform Spoofing.
'Weinig kans van slagen'
Volgens het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft deze claim echter weinig kans van slagen. 'Dit valt niet onder de zorgplicht van de bank. Je moet echt zelf waakzaam zijn. Sommige banken zijn coulant, maar de rechter kan terugbetaling niet afdwingen.'
Wel heeft het Kifid banken gevraagd na te denken over maatregelen om consumenten te beschermen tegen spoofing. Een eventuele oplossing is een bedenktermijn voor klanten, zodat zij de online betaling nog kunnen terugdraaien.
Lees ook:
Bron: Omroep West