Amazon heeft je zogenaamd twee keer gefactureerd voor een bestelling. Als oplossing van het probleem zou je recht hebben op een restitutie, maar dit is nep.
“Als u een restitutie wilt verwerken voor de dubbele kosten, vul dan uw restitutieverzoek in door op de onderstaande link te klikken”, staat in de phishingmail. Klik nooit zomaar op een link in een bericht. Log eerst in op je Amazon-account en controleer in het berichtencentrum of je daadwerkelijk een mail van het bedrijf hebt ontvangen. Zoek hiervoor zelf de website van Amazon op in je webbrowser en niet via een link in een bericht. “Als de e-mail niet in het Berichtencentrum wordt weergegeven, is deze niet verzonden door Amazon”, meldt het e-commercebedrijf op zijn website.

Herken een legitieme mail van Amazon
Op de website van Amazon deelt het bedrijf enkele tips hoe je een betrouwbaar bericht kunt herkennen:
- Legitieme mailadressen van Amazon bevatten 'Amazon.nl' in het mailadres.
- Veelgebruikte mailproviders tonen het Amazon Smile-logo in hun inbox wanneer Amazon de daadwerkelijke afzender is.
- Links naar betrouwbare Amazon-websites hebben een punt voor 'Amazon.nl', bijvoorbeeld ‘https://'iets'.Amazon.nl’.
Restitutie aangevraagd?
Neem zo snel mogelijk contact op met je bank of financiële instelling als je jouw bankgegevens hebt ingevuld. Heb je ingelogd met je privégegevens? Wijzig deze dan en activeer waar mogelijk tweestapsverificatie. Voer ook een virusscan uit om te controleren of je apparaat is geïnfecteerd met malware en neem voor verdere vragen contact op met Amazon.