PostNL mailt je zogenaamd dat jouw PostNL-pakket het sorteercentrum heeft bereikt en je daar nog openstaande inklaringskosten voor moet betalen.
Pas als je de inklaringskosten hebt betaald, wordt jouw pakket afgeleverd. Met deze smoes proberen online oplichters je zover te krijgen om op de betaallink te klikken. PostNL laat op zijn website weten nooit in een mail of sms aan klanten te vragen om te betalen via een betaallink.
Het feit dat de aanhef onpersoonlijk is, is ook een kenmerk dat wijst op phishing. Controleer daarnaast ook de afzender van het mailbericht. Mailadressen van PostNL eindigen meestal op ‘@postnl.nl’ of ‘@edm.postnl.nl’ (voor de nieuwsbrieven). Internetoplichters kunnen ook eenvoudig mailadressen spoofen, dus vertrouw nooit alleen de afzender, waarschuwt het postbedrijf.
Neem het zekere voor het onzekere
Twijfel je of een bericht wel echt van PostNL komt? Zoek de website van PostNL zelf op in je webbrowser of ga naar de app en log daar in op je account. Zo weet je zeker dat er daadwerkelijk een bericht of betaalverzoek voor je klaarstaat. Nog eenvoudiger: Ontvang pushberichten op je telefoon van de meest actuele phishingberichten. Download hiervoor de gratis Opgelicht?!-app (iOS en Android).
Heb je toch op de link geklikt en betaald?
- Neem direct contact op met je bank of creditcardmaatschappij. Houd ook je bankrekening in de gaten op verdachte afschrijvingen.
- Voer een virusscan uit in verband met malware.
- Verander ingevoerde wachtwoorden en zet gelijk je tweefactorauthenticatie aan.