Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Phishingbericht namens KPN in omloop: ‘Uw Mcafee-abonenment verloopt vandaag’

    Phishingbericht namens KPN in omloop: ‘Uw Mcafee-abonenment verloopt vandaag’

    Jouw McAfee-abonnement is vandaag zogenaamd verlopen. “Uw bescherming tegen cyberaanvallen en hackers is momenteel inactief”, staat in de valse KPN-mail

    “We hebben verschillende pogingen gedaan om u te bereiken met meldingen en waarschuwingen, maar we hebben geen reactie ontvangen”, staat in het bericht. Vervolgens wordt er gedreigd: “Als u uw lidmaatschap niet verlengd, wordt uw account binnen 12 uur gesloten”. Dit soort dreigementen zijn typische psychologische trucs die online oplichters inzetten om je bepaald gedrag te laten vertonen.

    Signalen dat dit bericht niet door McAfee of KPN is verstuurd

    Behalve dat het erg opmerkelijk is dat KPN je mailt over het abonnement van jouw virusscanner, zijn er verschillende verdachte signalen. De mail is namelijk verstuurd door ‘fyzuiczxk@oleventure…’, dit is geen officieel bedrijfsaccount van McAfee of KPN. Betrouwbare domeinen van KPN zijn bijvoorbeeld ‘@kpn.com’ of ‘@campagnes.kpn.com’. Officiële mailadressen van McAfee eindigen op ‘mcafee.com’.Je kunt op de website van McAfee de hele lijst van betrouwbare mailadressen vinden.

    Meerdere phishingberichten in omloop 

    Er zijn meerdere phishingmails verstuurd namens KPN over je McAfee-abonnement met verschillende ‘Ref ID’s, zoals ‘TP18474-093NL’ en ‘NL2792484856-167M’. Er wordt dringend verzocht dat je vandaag je abonnement verlengt om je veiligheid te waarborgen. De cybercriminelen proberen je bovendien te verleiden met kortingen van 90 procent die álleen vandaag geldig zijn. 

    Trap niet in misleidende berichten namens KPN of andere bedrijven, want via de gratis Opgelicht?!-app blijf je op de hoogte van de laatste online oplichtingspogingen (iOS en Android).

    Heb je toch geprobeerd je lidmaatschap te verlengen

    Het kan zijn dat er malware op je apparaat is geïnstalleerd, voer daarom een virusscan uit. Heb je geprobeerd in te loggen? Wijzig dan je inloggegevens en activeer je tweefactorauthenticatie. Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld. 
     

    LEES OOK:

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant