Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Phishing namens Netflix betreft creditcardfraude: 'Uw laatste factuur kan niet worden verwerkt'

    Phishing namens Netflix betreft creditcardfraude: 'Uw laatste factuur kan niet worden verwerkt'

    Opgelicht?! krijgt verschillende meldingen over een valse mail namens Netflix. Je account wordt per 11 maart afgesloten, tenzij je je creditcardgegevens bijwerkt zodat je maandelijkse abonnementsgeld als vanouds geïncasseerd kan blijven worden. En hoewel de mail niet enorm overtuigend is, is de nagemaakte website levensecht. Oppassen dus.

    Uit naam van Netflix ontvangen mensen een mail met een opvallend detail: de afzender is [email protected]. Kennelijk probeert dezelfde afzender het ook namens de bank, in dit geval ING. Maar dat ze voor een mail namens Netflix hetzelfde mailadres gebruiken, zal ongetwijfeld op een vergissing berusten.

    Hieronder de volledige, integrale tekst uit de mail.

    update
    clockOval 6 9 mrt 2021, 13:30

    Tekst in de nepmail van 'Netflix'

    Geachte klant,

     

    Uit onze administratie blijkt dat de betaling voor uw laatste Netflix factuur is mislukt.

     

    Uw service wordt uitgeschakeld op:

     

    11 maart 2021

     

    Om te voorkomen dat de service wordt uitgeschakeld, raden wij u aan om uw factuurgegevens bij te werken.

     

    Klik nu op de onderstaande knop om uw factuurgegevens bij te werken.

     

    Gegevens bijwerken

     

    Met vriendelijke groet,

     

    Het Netflix team.

    De gebruikelijke kenmerken ('Geachte klant' in plaats van een gepersonaliseerde aanhef, de snelheid waarmee je moet betalen en natuurlijk het reeds genoemde mailadres) wijzen er al snel op dat deze mail van oplichters is. Maar deze oplichters hebben wél een overtuigende nepsite in de lucht gezet.

    Onderstaand twee schermafbeeldingen. De website lijkt levensecht, maar let goed op het domein in de adresbalk Netflix-myaccount.info/nl/gegevens.html. Nader onderzoek wijst uit dat dit domein slechts één dag online is en dat er geen enkele informatie over de houder van het domein te vinden valt, informatie die natuurlijk ook in dit geval moedwillig is weggestopt. Met Netflix heeft het in ieder geval niets te maken, zoveel is zeker.

    Bij het betalen komt de spreekwoordelijke aap uit de mouw: men wil behoorlijk wat gegevens van je:

    • Je voornaam
    • Je achternaam
    • Het kaartnummer van je creditcard
    • De vervaldatum van je creditcard
    • De veiligheidscode / CCV
    • Je postcode
    • Je huisnummer

    Jij denkt nietsvermoedend je Netflix Premium-lidmaatschap te verlengen voor een bedrag van € 13,99 per maand, maar de vermoedelijke bedoelingen van de oplichters zijn een stuk slechter. Uiteraard hebben wij de proef maar niet zelf op de som genomen, want op basis van bovenstaande weten we eigenlijk al genoeg.

    Als jij deze gegevens zomaar aan kwaadwillenden ter beschikking stelt, kunnen zij op jouw kosten bestellingen plaatsen en abonnementen afsluiten. Wat het in het geval van creditcards bovendien extra lastig maakt, is dat je meestal pas achteraf doorhebt dat er grote bedragen mee zijn betaald, en zo kom je bij het ontvangen van je afschrift voor onaangename verrassingen te staan.

    Alle reden om deze poging tot oplichting linea recta naar de prullenbak te verwijzen.

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant