Momenteel gaat er een valse mail rond uit naam van telecomprovider KPN. Online oplichters geven zich uit als de directie van KPN om aan jouw gegevens te komen. In dit geval wordt je gevraagd om op een link te klikken om je opnieuw te identificeren, doe dit dus niet.
“Vanwege de vernieuwde wet- en regelgeving eisen van de Algemene Gegevensbescherming (bekend als de AVG) vragen wij u om zich opnieuw te identificeren”, staat in het bericht. Door op de link in de mail te klikken zou je je gegevens kunnen controleren, maar in werkelijkheid leidt dit naar een valse website. Vaak is deze identiek aan de officiële website van een bedrijf. Controleer daarom altijd eerst de URL en vul geen persoonlijke gegevens in.
‘Directeur klanenservice’
Een phishingmail is onder andere te herkennen aan taal- en spelfouten. Ook in deze valse mail van KPN hebben de oplichters geen spellingcheck gedaan. “Met vriendelijke groet, Directeur Klanenservice’, is de afsluiting van de mail. Daarnaast raadt KPN aan om altijd de afzender van de mail te controleren. Eindigt deze op @kpn.com of @campagnes.kpn.com? Dan gaat het om een officiële mail van de telecomprovider.
Toch geklikt?
Het kan voorkomen dat je persoonlijke gegevens hebt ingevuld, zoals een wachtwoord of bankgegevens. Wijzig in dit geval meteen je wachtwoord en neem bij financiële gegevens contact op met je bank voor de juiste hulp.