Bezorgkosten betalen om een pakket van FedEx te ontvangen? Het wordt je gevraagd in een nieuwe phishingmail uit naam van het transportbedrijf.
Opvallend genoeg verraadt de valse mail zichzelf al door het onderwerp van het bericht, dat begint met het woordje ‘[SPAM]’. Toch zijn oplichters vaak sluw genoeg om je te laten twijfelen aan de echtheid van een bericht. Check daarom altijd meerdere aanwijzingen die wijzen op een phishingmail.
FedEx: ‘Vragen nooit om gegevens in ruil voor pakketten’
“Zodra uw betaling is verwerkt, moet u bezorgkosten betalen. Het pakket wordt dan binnen vijf werkdagen of minder bij u afgeleverd”, staat in de valse mail. FedEx vraagt nooit om betaling of persoonlijke informatie via ongevraagde post, mails of sms-berichten in ruil voor pakketten, laten zij via een speciale pagina weten. Het transportbedrijf geeft daar ook wat tips waaraan je valse mails kunt herkennen:
- Een onverwacht verzoek in ruil voor levering van een pakket of iets anders, en/of om persoonlijke en/of financiële informatie. Zoals je BSN-nummer, bankrekeningnummer of andere gegevens waarmee je identiteit kan worden vastgesteld.
- Links naar verkeerd geschreven of licht gewijzigde webadressen. Bijvoorbeeld variaties op het correcte adres fedex.com, zoals fedx.com of fed-ex.com.
- Alarmerende berichten en verzoeken om onmiddellijke actie, zoals ‘Uw account wordt binnen 24 uur tijdelijk buiten werking gesteld als u niet reageert’.
- Spel- en grammaticafouten en overmatig gebruik van uitroeptekens.
Toch twijfels?
Aarzel je toch over de echtheid van een bericht namens FedEx? Dan is het altijd verstandig om rechtstreeks contact op te nemen. Het bedrijf is zowel telefonisch als via mail en chat bereikbaar voor al je vragen over phishingmails.