Bij het afrekenen in de horeca krijg je niet altijd een papieren rekening voorgeschoteld. Terwijl er genoeg reden is om te controleren. Bij fouten op de rekening hoeft geen opzet in het spel te zijn, maar dat vermoeden bestaat soms wel, zo blijkt uit een rondvraag van het AVROTROS-programma Radar. Hoe werkt dat, en hoe voorkom je dat je te veel afrekent?
Deelnemers aan het onderzoek van Radar noemen meerdere situaties waarbij het lijkt alsof de bediening bewust te veel rekent. Zo laat iemand weten dat al meerdere keren glazen kraanwater als spa op de rekening werden gezet – in dit geval een te hoge rekening die gunstig uitpakt voor het restaurant.
100 euro teveel gepind
In een ander geval lijkt een bediende zichzelf fooi toe te kennen: bij navraag blijkt het bedrag op de papieren rekening lager uit te vallen dan het bedrag dat de bediende, zonder bonnetje, wilde afrekenen. Ook bij pinbetalingen gaat het regelmatig mis: een cijfer 1 voor het bedrag op de pinautomaat maakt dat er 100 euro te veel wordt afgerekend.
Tips: maak een inschatting, vraag de rekening
Zorg ervoor dat je een inschatting maakt van het af te rekenen bedrag, en vraag een papieren bon. Deze kun je nalopen op fouten, en kan achteraf als bewijs dienen, als blijkt dat er te veel van je rekening is afgeschreven.
Trucs kennen = trucs herkennen
Trucs herkennen is een stuk makkelijker als je de voorbeelden kent. In dit hulpartikel vind je meer ervaringen met te hoge rekeningen in de horeca, en tips: Obers die zichzelf fooi toekennen? Controleer de rekening!