In een circulerende valse Odido-sms staat dat je je abonnement wilt koppelen aan een Odido-account. Na ontvangst word je gebeld door een nepmedewerker.
Cybercriminelen sms’en namens Odido dat je je abonnement zou willen koppelen aan een Odido-account met de gebruikersnaam ‘lakanaa@chapsmail.-com’. Ook staat er een verificatiecode in het bericht (4844), die zogenaamd tien minuten geldig is.
Een inzender die een abonnement heeft bij Simpel, laat aan de Opgelicht?!-redactie weten de sms drie keer te hebben ontvangen. Daarna werd de inzender gebeld met het verzoek om zo snel mogelijk de verificatiecode in te voeren, anders zou zijn abonnement vervallen. Toen de inzender weigerde, werd de zogenaamde medewerker agressief en vertelde dat zijn telefoonnummer direct zou worden afgesloten.

Voer geen gegevens in, waarschuwt Odido
Odido laat aan de Opgelicht?!-redactie weten bekend te zijn met deze sluwe werkwijze. Het telecombedrijf geeft aan dat fraudeurs je kunnen vragen om in te loggen op een phishingwebsite die lijkt op de legitieme Odido-pagina. Als je daar gegevens achterlaat, kunnen ze toegang krijgen tot je account. “Ze sturen je vervolgens vaak een verificatie-sms met een 4-cijferige code, waarna ze je vragen deze op de malafide website in te voeren”, meldt een woordvoerder van Odido.
Ben je in deze oplichtingstruc getrapt?
Heb je bankgegevens ingevoerd? Neem direct contact op met je bank of creditcardmaatschappij. Verander ook je ingevoerde wachtwoorden en stel direct tweestapsverificatie in. Voer daarnaast een virusscan uit in verband met mogelijke malware op je apparaat. Twijfel je of je te maken hebt met een phishingpoging? Neem dan contact op met de Odido-klantenservice.