Regelmatig gaan er (nieuwe) sms-berichten rond namens de Belastingdienst over een openstaande schuld. Leer de nepberichten herkennen en voorkom oplichting.
“Belangrijk! Er staat nog een schuld open” en “(BELASTINGDIENST) Schuld onbetaald na herinneringen” beginnen de sms-berichten. De berichten worden verstuurd vanuit verschillende nummers. Onderstaande sms’jes zijn afkomstig van ‘+ 31 6 40996199’ en ‘+31 6 18491606’. Dit is ongebruikelijk, want de Belastingdienst verstuurd geen berichten via 06-nummers. Bovendien zal de Belastingdienst nooit per sms, WhatsApp, mail of telefoon aan je vragen om via een link direct geld over te maken of persoonlijke gegevens door te geven. Je kunt er dus vanuit gaan dat dit smishing is (phishing per sms).

Oplichtingstrucs
In de valse berichten staat een uiterlijke betaaldatum om urgentie op te wekken. Cybercriminelen zetten bewust deze truc in om je snel en ondoordacht op de knop te laten klikken. Klik nooit zomaar op een onbekende link en controleer altijd eerst zelf in jouw Belastingdienst-account of je daar hetzelfde bericht hebt ontvangen.
Check, check, dubbelcheck
Al jouw aanslagen kun je terugvinden in ‘Mijn Belastingdienst’, ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’ of ‘Mijn Toeslagen’. Krijg je dus een bericht namens de Belastingdienst waarin staat dat je geld moet betalen? Onthoud dat de belastingdienst nooit directe betaalverzoeken stuurt. Als je geld aan de instantie moet betalen en niet op aangifte betaalt, dan krijgt je altijd een brief of een (naheffings)aanslag met betaalinformatie.
Voorkom bovendien dat je geld overmaakt naar fraudeurs door altijd eerst te controleren of het bankrekeningnummer klopt. Betrouwbare rekeningnummers van de Belastingdienst vind je op deze pagina.
Heb je op de link geklikt en de schuld betaald?
Fraudeurs weten goed hoe ze op je in moeten spelen, dus wees niet te hard voor jezelf. Ingaan op valse berichten gebeurt vaker dan je denkt. Neem zo snel mogelijk contact op met jouw bank of financiële instelling als je geld hebt overgemaakt.
Doordat je op de link hebt geklikt, kan je apparaat zijn geïnfecteerd met malware. Voer daarom een virusscan uit. Wijzig ook je wachtwoorden waar je die hebt ingevuld en activeer waar mogelijk tweestapsverificatie om in te loggen. Neem voor verdere vragen contact op met de klantenservice van de Belastingdienst.