Online oplichters mailen je namens Van Lanschot Kempen dat je een extra beveiligingsstap moet activeren. Klik nergens op, want deze mails zijn vals.
“Om uw online betalingen nog veiliger te maken, voeren wij vanaf februari een extra controlemaatregel in”, mailen cybercriminelen je uit naam van de bank. Bij het bevestigen van een betaling zou je voortaan een eenmalige sms-code ontvangen die je vervolgens moet invoeren, oftewel tweestapsverificatie. Heb jij aandelen bij de bank? Bescherm je dividend en klik niet op de valse link uit de mail. Vul ook nergens gegevens in, want je wordt niet doorgestuurd naar een betrouwbare pagina van Van Lanschot Kempen.

Controleer de afzender
Vaak gebruiken cybercriminelen een vreemd mailadres als afzender. Van Lanschot Kempen stuurt alleen berichten met mailadressen die eindigen op:
- @vanlanschot.com
- @vanlanschotkempen.com
- @evivanlanschot.com
- @vanlanschot.nl
- @merciervanlanschot.be
Wees je ervan bewust dat online fraudeurs mailadressen kunnen spoofen. Hierdoor lijkt de afzender betrouwbaar. Blijf dus altijd alert op meerdere kenmerken die op phishing wijzen, zoals de onpersoonlijke aanhef in dit bericht.
Laat geen gegevens achter
“Geef nooit een beveiligingscode (zoals uw pincode) door op een website, per e-mail, telefoon of op een andere manier dan Van Lanschot Kempen u heeft voorgeschreven.” Dat geldt ook als je wordt benaderd door een zogenaamde medewerker van Van Lanschot Kempen. De financiële instelling zal je nooit op deze manier om beveiligingscodes vragen.
Op de link geklikt en gegevens ingevuld?
Het is mogelijk dat er malware op je apparaat is geïnstalleerd. Voer daarom een virusscan uit. Verander daarnaast het wachtwoord van je bankaccount en zet je tweestapsverificatie aan. Neem contact op met de klantenservice van Van Lanschot Kempen als je privé- of bankgegevens hebt achtergelaten. Dit kan via 0800-1737.