Iedere week deelt de Opgelicht?!-redactie een overzicht van de meest relevante nieuwsartikelen en hulpberichten. Dit is wat er deze week is gebeurd.
- De Consumentenbond start een claimprocedure tegen Booking.com wegens nepkortingen en hoge prijzen
De Consumentenbond en Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) starten een claimprocedure tegen Booking.com vanwege kunstmatig hoge hotelprijzen. Ze willen onder meer dat het platform stopt met het misleiden van consumenten. Gedupeerden melden zich massaal aan voor de claim.
- Politie deelt 44 miljoen gestolen wachtwoorden met datalekzoekmachine Have I Been Pwned
Tijdens ‘Operation Endgame’, een internationale operatie gericht tegen ransomware, heeft de politie 44 miljoen gestolen wachtwoorden ontdekt. Deze waren gekoppeld aan 15,3 miljoen mailadressen. Inmiddels zijn de gegevens gedeeld met datalekzoekmachine Have I Been Pwned.
- Grootschalig onderzoek gestart naar preventie en nazorg voor slachtoffers van online oplichting
Fonds Slachtofferhulp start samen met het ministerie van Justitie en Veiligheid, experts en praktijkpartners het onderzoeksprogramma ‘Weerbaar tegen online criminaliteit’. Het vierjarige programma richt zich op het voorkomen van online slachtofferschap en het versterken van de veerkracht en het herstel bij slachtoffers.