Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Frauduleuze mail namens XS4ALL over sluiten van jouw account

    Frauduleuze mail namens XS4ALL over sluiten van jouw account

    Momenteel gaat er een phishingmail rond uit naam van XS4ALL over het sluiten van jouw account. Als je het account wilt blijven gebruiken, dien je een upgrade uit te voeren naar hun services. Laat je niet opjagen, want dit is een list. 

    De dienstverlening van internetprovider XS4ALL is sinds 2022 volledig in handen van KPN. Desondanks blijft het oude merk zichtbaar. “Dat betekent dat onze klanten vanuit één van deze merken benaderd worden”, laat KPN-woordvoerder Gerd de Smyter weten. De domeinnamen voor de nieuwsbrieven en mails zijn ‘@xs4all.nl’, ‘@xs4all.net’ of ‘@kpn.com’. De mails bestaan uit een XS4ALL of KPN-vormgeving. 

    Valse mail XS4ALL Bron: Fraudehelpdesk

    ‘Klik nergens op in de mail’

    Dat advies staat in dikgedrukte letters op de website van KPN. De Smyter bevestigt dit: “Als we klanten informeren over hun diensten of vragen om actie, dan vragen we hen in te loggen in hun vertrouwde omgeving en niet via een aparte link die in een mail wordt gecommuniceerd.” Die aparte omgeving kan zijn via de website of de MijnKPN-app.

    De link in de mail leidt je mogelijk naar een valse webpagina die erg lijkt op de XS4ALL-website. Het kan ook zijn dat er een virus op je apparaat wordt geïnstalleerd. Cybersecurity expert Tommy van Steen geeft extra tips hoe je phishingberichten kunt herkennen.

    Dreigende toon

    Volgens Van Steen is het benadrukken wat je kunt kwijtraken een veelgebruikte tactiek van online oplichters. In de bovenstaande mail is het jouw account dat je kwijtraakt. “We zijn dan geneigd om snel te handelen om te voorkomen dat er iets vervelends gebeurt”, zo laat hij in een eerder artikel weten. 

    Dat snelle handelen kan worden bevorderd door de volgende zinnen: “Als u dit bericht negeert wordt het account gesloten” en “Opmerking: deze upgrade is onmiddellijk vereist na ontvangst van dit bericht.” 

    Slordig taalgebruik 

    De eerste twee fouten kun je al spotten in de aanhef. Zo wordt ‘Xs4all’ in kleine letters geschreven, terwijl de officiële schrijfwijze in hoofdletters is. Ook staat er geen komma achter de aanhef. Ditzelfde geldt voor ‘Dank je’. 

    Bovendien is de mail niet persoonlijk naar jou gericht, doordat je wordt aangesproken met ‘Geachte Xs4all e-mailgebruiker’. De mail wordt vervolgens afgesloten met ‘Dank je’, wat een ongebruikelijk slotwoord is voor een professioneel bedrijf. 

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant