'Je PayPal-account is al drie dagen op non-actief geplaatst.' Dat zijn woorden die je wellicht even doen schrikken. Laat je echter niet bang maken. De tekst is te vinden in een phishingmail.
De e-mail is verstuurd uit naam van PayPal. Het bericht vertelt je dat er 'onregelmatige activiteiten' zijn waargenomen op je account. Iemand zou via een onbekend IP-adres geprobeerd hebben in te loggen op je PayPal-account.
Dreigende boodschap
Om deze reden is je account tijdelijk geblokkeerd. Je kunt de blokkade opheffen door je account binnen 24 uur te verifiëren. Als je dit niet doet, zou je account vervallen. Dit soort dreigende boodschappen zijn vaker in phishingmails te vinden. Er zijn meer manieren waarop je kunt zien dat je hier met een phishingmail te maken hebt.
'Beste cliënt'
In de e-mail word je aangesproken met 'Beste cliënt'. Paypal geeft op hun website aan dat ze je in e-mails altijd met je volledige naam aanspreken. Daarnaast verwijst de link in de beschrijving naar een website met een URL (in de adresbalk) die niet van het echte online betaalsysteem is. Op deze website word je gevraagd in te loggen. Doe dit niet! De afzender van het bericht heeft kwade intenties met jouw inloggegevens.
Opgelicht?! waarschuwt dagelijks voor valse e-mails. Om dit zo goed mogelijk te kunnen doen, hebben we jouw hulp nodig. Heb jij een valse e-mail als deze ontvangen? Stuur deze dan door naar [email protected].