Online oplichters doen zich voor als het Nederlandse bitcoinbedrijf Bitonic en verzoeken je om je gegevens te actualiseren via de valse link in het bericht.
“We nemen deze maatregelen om de veiligheid en betrouwbaarheid van het Bitonic platform te waarborgen”, staat in het nepbericht. Tom Stammis, business developer bij Bitonic, bevestigt dat het om een phishingmail gaat. Stammis vertelt aan Opgelicht?! dat het bitcoinbedrijf nooit mails verstuurt waarin om informatie wordt gevraagd, tenzij er direct klantcontact is. “Wanneer dat het geval is wordt er gevraagd om in het account van de klant documenten te uploaden, maar geven wij hier geen link bij.”
Bitonic gebruikt alleen links in de volgende situaties
Bitonic gebruikt alleen een link in een mail als deze ervoor zorgt dat de klant automatisch kan inloggen of om door te verwijzen naar algemene informatie op de website. Hiervoor gebruikt het bedrijf de url ‘www.bitonic.nl’.
“Als wij links in onze mails stoppen dan typen wij deze uit wanneer deze account gerelateerd zijn. Als we wel hyperlinks gebruiken dan is dit alleen naar algemene informatie, zoals bijvoorbeeld een nieuwsbericht.” Voor accountgerelateerde acties dienen klanten altijd zelf naar de website van het bedrijf te gaan of de app te gebruiken, meldt Stammis.
Hieraan voldoet een betrouwbare Bitonic-mail nog meer
Voor geautomatiseerde persoonlijke mails gebruikt Bitonic geen persoonlijke aanhef in mails. “Voor manuele mails naar een grotere groep groep, zoals updates van onze T&C, gebruiken we de achternaam van de klant in de aanhef”, zegt Stammis. Het bitcoinbedrijf communiceert vanuit ‘[email protected]’ voor algemene en accountgerelateerde mails. Voor specifieke productmails, zoals voor aankopen, communiceert Bitonic vanuit ‘[email protected]’.
Blijf altijd op meerdere phishingkenmerken letten, want mailadressen kunnen eenvoudig gespooft worden. Blijf daarnaast op de hoogte van actuele phishingberichten omtrent bitcoin en crypto via de gratis Opgelicht?!-app (iOS en Android).
Op de link geklikt en gegevens achtergelaten?
- Neem contact op met Bitonic voor de juiste hulp.
- Er kan malware op je apparaat zijn geïnstalleerd. Voer daarom een virusscan uit.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.
- Wachtwoord ingevoerd? Verander deze en stel waar mogelijk tweestapsverificatie in.