Er gaan momenteel veel nepberichten rond namens ABN AMRO over onder meer een persoonlijke lening, diverse veiligheidsupdates en het verifiëren van je account.
Cybercriminelen hebben het gemunt op ABN AMRO. De phishingberichten komen als paddenstoelen uit de grond. Zo zou je volgens het ene bericht je gegevens vóór 6 december moeten controleren en volgens het andere bericht een veiligheidsupdate moeten uitvoeren. Je wordt zelfs in de val gelokt met een valse link om een offerte voor een persoonlijke lening aan te vragen.
ABN AMRO-huisstijl
De berichten zijn over het algemeen goed vormgegeven. De meeste mails zijn voorzien van het logo van ABN AMRO. In de phishingmail over het aanvragen van je persoonlijke lening staat de bekende ABN AMRO-balk met ‘Let op! Geld lenen kost geld’. Dit laat de mail er extra betrouwbaar uitzien.
Hoe goed de mails er ook op het eerste gezicht uitzien, er zijn tekenen die wijzen op phishing. Zo heeft bijvoorbeeld geen enkel bericht een persoonlijke aanhef, terwijl betrouwbare mails namens de bank dit wel hebben.
Tips om te controleren of een bericht echt of nep is
De bank deelt op zijn website een aantal tips over hoe je een echte mail van ABN AMRO kunt herkennen:
- ABN AMRO-mailadressen eindigen altijd op ‘@nl.abnamro.com’. Let op: mailadressen kunnen gespooft worden, waardoor het lijkt alsof de mail vanuit de bank is verstuurd.
- Een link in een mail of sms van ABN AMRO begint met ‘https://www.abnamro.nl’.
- De bank zal je nooit vragen om via een link in een mail of sms direct in te loggen in de ABN AMRO-app of in Internet Bankieren.
Voorkom dat je wordt opgelicht
De bank laat op zijn website weten: “Vul op een website waar je via een link in een e-mail of sms terechtkomt nooit je bankgegevens, pincodes, beveiligingscodes of responsecodes in.” Je bank zal je hier nooit om vragen. Daarnaast adviseert de bank om je wachtwoorden regelmatig te veranderen en je apparaten te voorzien van de laatste software- en beveiligingsupdates.
Phishing uit naam van ABN AMRO komt vaker voor. Voorkom dat je een nepbericht namens ABN AMRO aanziet als een legitiem bericht en dat je gegevens of geld worden gestolen. Via de gratis Opgelicht?!-app blijf je via pushberichten op de hoogte van valse berichten namens jouw bank. Download de app voor iOS of Android.
Ben je in een phishingbericht getrapt?
- Inloggegevens ingevoerd? Verander je wachtwoorden en stel waar mogelijk tweestapsverificatie in.
- Betaalgegevens ingevuld? Neem direct contact op met ABN AMRO voor de juiste hulp.
- Voer een virusscan uit in verband met malware.