‘Wijzig uiterlijk 16 oktober jouw klantgegevens bij ABN AMRO’, mailen cybercriminelen

ABNAMRO-16-okt-kopfoto.jpg

In een valse mail uit naam van ABN AMRO word je wijsgemaakt dat je je klantgegevens nog niet hebt bevestigd. Het formulier dien je via de link te openen.

"Indien dit niet tijdig gebeurt, zullen wij genoodzaakt zijn de toegang tot uw rekeningen digitale diensten te beperken", staat in de phishingmail. De ABN AMRO laat op haar website weten dat het dreigen met het verlopen van bijvoorbeeld de toegang tot je account een kenmerk is van phishing. Een ander kenmerk is dat je wordt aangesproken met 'Geachte relatie'. De bank gebruikt geen onpersoonlijke aanhef zoals deze.

Meer kenmerken die op phishing wijzen

De deadline staat op 16 oktober, maar dit is nep en wordt alleen gebruikt door oplichters om de druk op te voeren. De deadline schuift dus gewoon op in een volgende mail.

Verder staat in het nepbericht dat herstel van je toegang uitsluitend mogelijk is na persoonlijke legitimatie bij het dichtstbijzijnde ABN AMRO-kantoor of een filiaal in de omgeving. Het beveiligde formulier kun je opvragen via de frauduleuze link in het bericht, maar doe dit niet. Je wordt allesbehalve geleid naar een veilig formulier. 

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van online oplichting.

Toch het formulier opgevraagd via de link?

  • Voer een virusscan uit, want het kan zijn dat er malware op je apparaat is geïnstalleerd. 
  • Neem direct contact op met de klantenservice van ABN AMRO voor de juiste hulp.
  • Heb je je inloggegevens gedeeld? Wijzig dan direct je wachtwoorden en stel tweestapsverificatie in waar mogelijk.

Ook interessant.