Zakelijke klanten van ABN AMRO opgelet voor nepmails met een vals noodnummer

ABN-AMRO-ZAKELIJK.jpg

Er gaan valse mails rond namens ABN AMRO Zakelijk die zijn gericht op ondernemers, waarschuwt de Fraudehelpdesk. Er zou 'een ander apparaat' aan je bankaccount zijn gekoppeld. Als je deze niet herkent, moet je een vals noodnummer bellen.

Oplichters maken je wijs dat er is ingelogd op je account vanaf een ander apparaat (Samsung, Oppo, Xiaomi, Pixel of anders). Dat toestel zou nu zogenaamd geautoriseerd zijn om bankopdrachten uit te voeren. Als je deze inlogpoging niet herkent, moet je volgens het nepbericht met spoed een 085-noodnummer bellen.

Als je 'niet tijdig' reageert, kom je zogenaamd niet in aanmerking voor een eventuele schadevergoeding bij misbruik. Laat je geen angst aanpraten door dit soort teksten. Oplichters voeren bewust druk uit in de hoop dat je hen belt. Als je dit doet krijg je alleen een nep-bankmedewerker aan de lijn die je instructies geeft om zogenaamd je geld veilig te stellen.

Heb jij deze mail ontvangen?

  • Maak een melding van het bericht bij de Fraudehelpdesk.
  • Verplaats de mail naar je spam- of ongewenste mailfolder en verwijder daar de mail. ‘Zo leert jouw mailprogramma welke kenmerken (zoals de afzender of inhoud) verdacht zijn. Valse mails worden zo in de toekomst sneller herkend en komen dan minder vaak in jouw inbox’, meldt de helpdesk. 

Wat als je naar het valse nummer hebt gebeld?

Verbreek dan direct de verbinding en neem contact op met jouw bank. Heb je mogelijk toegang gegeven tot een apparaat of andere vragen? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk voor persoonlijk advies.

Ook interessant.