Thuisbatterij nodig voor je zonnepanelen? Pas op voor frauduleuze verkopers en nepboetes van soms €5900

kopfoto-thuisbatterij-telefonische-verkoop.jpg

Overweeg je een thuisbatterij om je energieverbruik 'slimmer' te regelen? Pas dan goed op. De Fraudehelpdesk en de Opgelicht?!-redactie ontvangen de laatste tijd namelijk weer vaker meldingen van telefonische oplichting met thuisbatterijen. 

Na het afschaffen van de salderingsregeling is de verkoop van zonnepanelen in Nederland flink teruggelopen. Volgens het AD is het aantal geplaatste systemen gekelderd van 70.000 daken per maand naar nog geen 10.000. Augustus 2025 was zelfs de slechtste maand ooit, met gemiddeld minder dan vier installaties per gemeente, aldus cijfers van de netbeheerders.

Als gevolg hiervan richt de zonnepanelensector zich nu ook op de verkoop van warmtepompen en thuisbatterijen, meldt brancheorganisatie Holland Solar. En dat biedt nieuwe kansen voor oplichters.

Zo gaan fraudeurs te werk

Onze redactie ontving meerdere meldingen waaruit blijkt dat oplichters gebruik maken van agressieve verkoopstrategieën. Je wordt bijvoorbeeld gebeld met een 'aantrekkelijke aanbieding', maar vervolgens onder druk gezet om snel te beslissen, hoge aanbetalingen te doen of een hoge boete te betalen als je van je koop afziet. 

Zo meldt een slachtoffer aan de Opgelicht?!-redactie: 'Een agressieve verkoper dreigt met een incassobureau als ik de thuisbatterij van 15.000 euro niet alsnog koop voor 4000 euro en een aanbetaling doen van 1.500 euro'. Een ander slachtoffer meldde dat er een boete van 5.900 euro werd geëist toen hij van de aankoop wilde afzien. 

Een andere inzender werd gevraagd om een aanbetaling van 3.308 euro. Dit zijn natuurlijk geen normale praktijken. Eerlijke verkopers geven je bedenktijd, zijn transparant over kosten en zetten je niet onder druk. 

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van online oplichting.

Pas ook op voor phishingmails

Behalve telefonische verkoop, sturen oplichters je ook valse mails over thuisbatterijen. In de phishingmails staan kreten als 'slim besparen met jouw eigen thuisbatterij'. Je wordt lekker gemaakt met kreten als een lagere energierekening, geen verbouwing of breekwerk nodig of dat er beperkte beschikbaarheid per gemeente.

Op deze manier proberen cybercriminelen je te verleiden om op hun oplichtingspogingen in te gaan. Ga er absoluut niet op in, want grote kans dat je op hoge kosten wordt gejaagd.

Dit adviseert de Fraudehelpdesk

Krijg je een onverwachts telefoontje met de vraag of je een thuisbatterij wilt kopen? Ga er dan niet op in en hang direct op. Betaal nooit zomaar een aanbetaling en geef geen persoonlijke gegevens door. Meld verdachte telefoontjes bovendien bij de Fraudehelpdesk. Heb je toch geld overgemaakt, neem dan direct telefonisch contact op met de Fraudehelpdesk en je financiële instelling voor gerichte hulp.  

Dit kun je doen als je gedupeerd bent

Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwt consumenten: "Bij telefonische verkoop of verkoop aan de deur kunnen consumenten het contract altijd binnen 14 dagen gratis ontbinden. Als consumenten tijdens het verkoopgesprek niet goed gewezen zijn op deze wettelijke bedenktijd is die bedenktijd 1 jaar." 

Goed om te weten: als je tijdens het verkoopgesprek bent misleid en foute of onvolledige informatie hebt gekregen, dan kun je het contract vernietigen. Ben je gedupeerd? Op de ACM-website vind je adviezen en voorbeeldbrieven om het contract nietig te verklaren na een misleidende of agressieve verkoop.  

Ook interessant.