Meer meldingen van neptelefoontjes namens banken, meldt de Fraudehelpdesk

Helpdesk bellen

De Fraudehelpdesk ziet opnieuw een stijging in het aantal meldingen van bankhelpdeskfraude. Dit zijn signalen waar je op kunt letten om te voorkomen dat je wordt opgelicht.

Cybercriminelen maken bij bankhelpdeskfraude vaak gebruik van ‘spoofing’. Dit is een techniek waarmee oplichters een andere identiteit aannemen. Je ziet daardoor dus het échte nummer van je bank als je wordt gebeld, maar in werkelijkheid bellen de oplichters vanaf een ander nummer. Zo proberen zij jouw vertrouwen te winnen, zodat je geld overmaakt of (inlog)gegevens van je bank verstrekt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Meld je aan en blijf op de hoogte van online oplichting.

Signalen die wijzen op bankhelpdeskfraude

  • Je moet jouw geld overboeken naar een zogenaamde ‘veilige rekening’, vanwege zogenaamde fraude of een digitale dreiging. Dit overkwam Willem (79), hij verloor daarmee 23.000 euro.  
  • De oplichters vragen je om in te loggen op internetbankieren of om jouw inloggegevens en/of pincode door te geven.
  • Je wordt gevraagd een programma te installeren waarmee oplichters op afstand jouw computer of telefoon kunnen overnemen, zoals AnyDesk.
  • Het komt ook voor dat oplichters ‘een collega’ naar je huis sturen om jouw bankpas en/of waardevolle spullen op te halen en ‘veilig te stellen’.“Deze vorm van oplichting is extra gevaarlijk, omdat de oplichters soms persoonlijke informatie over jou hebben. Hierdoor lijkt hun verhaal heel overtuigend”, meldt de Fraudehelpdesk. Dit kan gebeuren doordat eerder een schadelijk programma op jouw apparaat is geïnstalleerd, bijvoorbeeld nadat je op een 

Meer weten? In de onderstaande tv-uitzending van Opsporing Verzocht FLITS vertellen we je meer hierover!

Ook kunnen je gegevens zijn buitgemaakt in een datalek. Het komt ook voor dat je een nepmail ontvangt waarin je wordt gevraagd persoonlijke gegevens in te vullen. De oplichters gebruiken die gegevens vervolgens om betrouwbaar over te komen. 

Tips tegen bankhelpdeskfraude 

  • Je bank zal nooit vragen om jouw inloggegevens of pincodes. 
  • Ook vraagt de bank je nooit om een programma te installeren waarmee op afstand kan worden meegekeken. 
  • Je hoeft ook nooit geld over te maken naar een ‘veilige rekening’. Als je dit toch doet, ziet jouw echte bank dit als een verdachte betaling en zullen zij jouw rekening blokkeren.
  • Word je gebeld door iemand die zegt van de bank te zijn? Hang dan op en bel zelf terug via het officiële nummer in je contactenlijst, in de bank-app of op de website van de bank. Vraag na of de bank jou inderdaad gebeld heeft. Sommige banken, zoals de ING, hebben ook een checkfunctie in de app. Daarmee kun je direct controleren of je met een echte medewerker spreekt.

Heb je toch geld overgemaakt, jouw bankpas meegegeven of iets op je apparaten geïnstalleerd? Neem dan direct contact op met jouw bank, doe aangifte bij de politie en meld het bij de Fraudehelpdesk.

Ook interessant.