T-Mobile is door de rechter op de vingers getikt. De telecomprovider maakte het zogenoemde 'creditboys' te makkelijk en is nalatig geweest met de zorgplicht bij het afsluiten van frauduleuze telefoonabonnementen. Dat meldt AT5.
Een 'creditboy' is een oplichter die zijn slachtoffers, vaak jongeren, onder druk zet om meerdere telefoonabonnementen af te sluiten. Het gaat ze hier alleen om de telefoon die bij het abonnement komt. Het slachtoffer blijft achter met de schuld. De naam 'creditboy' is afgeleid van 'loverboy'.
De rechter heeft T-Mobile nu een standje gegeven. De telecomprovider heeft namelijk een zorgplicht. En is daarin tekortgeschoten. Slachtoffers worden bedreigd en gemanipuleerd om de abonnementen af te sluiten. Vaak staat de creditboy buiten te wachten om het toestel in ontvangst te nemen.
Slachtoffers blij met de uitspraak
De rechter vindt dat de telecomprovider had kunnen weten van de criminele praktijken van creditboys. De slachtoffers zijn blij met de uitspraak. T-Mobile is het echter niet eens met het oordeel van de rechter. Het is gebruikelijk om als een klant een abonnement afsluit te vragen naar het inkomen en te controleren of de nieuwe klant geregistreerd staat bij de BKR (Bureau Krediet Registratie). T-Mobile claimt dat verkooppersoneel voortduren wordt getraind op het herkennen van dit soort fraudepraktijken.
Bron: AT5
Gerelateerd