Banken moeten bij online fraude en andere internetmisdrijven (phishing of malware) de schade binnen een maand aan de slachtoffers vergoeden.
De verantwoordelijkheid mag ook niet bij de consument, kleine zelfstandigen of het midden- en kleinbedrijf worden gelegd. Hun geld moet bij de bank gewoon altijd veilig zijn.
Dat staat in een voorstel van PvdA-Kamerlid Henk Nijboer, dat hij woensdag presenteert. "Vroeger verloor je je portemonnee en was je een bepaald bedrag kwijt, maar nu kan al je geld worden geroofd door internetcriminelen."
De Kamer praatte woensdag over betalingsverkeer. Als een bank denkt dat sprake is van grove nalatigheid door de klant, moet de bank dat bewijzen, vindt Nijboer. Dat is nu al wel min of meer zo, maar het komt volgens Nijboer te vaak voor dat klanten voor zware procedures komen te staan om hun geld terug te krijgen en hele batterijen advocaten van de bank tegenover zich zien.
De "machtsbalans" tussen bank en cliënt moet volgens hem eerlijker worden. Het moet ook voor mensen die niet zo goed met het internet en zijn gevaren kunnen omgaan, veilig zijn om te internetbankieren. De bank heeft wel de middelen om grotere veiligheid te bewerkstelligen.
De Betaalvereniging Nederland staat niet onwelwillend tegenover het invoeren van een termijn waarbinnen banken slachtoffers moeten vergoeden. Maar adjunct-directeur Gijs Boudewijn vindt dat er geen onnodige wetten gemaakt moeten worden. "Banken hebben altijd wel even de tijd nodig om uit te zoeken wat er precies gebeurd is. Laten we eerst eens kijken of er wel echt sprake is van een probleem." De belangenbehartiger van het betalingsverkeer in Nederland zijn geen klachten bekend van gedupeerde klanten die lang op hun geld moesten wachten.
Bron: ANP