PostNL past zijn verhuisservice aan en zal niet meer ongevraagd adres- en andere privacygegevens van klanten doorspelen, meldt de Consumentenbond. Alleen als mensen nadrukkelijk toestemming geven, zal het bedrijf nog informatie aan andere commerciële partijen doorgeven voor het doen van aanbiedingen.
'Gegevens zonder toestemming doorgegeven'
Via de verhuisservice kan iemand de post een aantal maanden laten doorsturen en daarbij aangeven welke bedrijven het nieuwe adres mogen hebben. Maar volgens de Consumentenbond gaf PostNL de gegevens zonder toestemming ook door aan anderen.
Aanvankelijk weigerde PostNL dat aan te passen, maar na tussenkomst van de bond biedt het postbedrijf op de website nu duidelijk een mogelijkheid om al dan niet akkoord te gaan met het delen van gegevens.
Reactie PostNL
In een reactie zegt PostNL dat het zich altijd aan de wet- en regelgeving op het gebied van privacy heeft gehouden. 'We zijn onaangenaam verrast door onjuiste berichtgeving van de bond. Consumenten hadden altijd al de mogelijkheid hun adresgegevens niet ter beschikking te stellen', aldus een woordvoerster. 'Sinds september wordt dit aangegeven op de eerste aanmeldpagina van de verhuisservice. Sinds januari zijn we overgestapt van een zogenoemde 'opt out' (geen bezwaar) naar een 'opt in' (ik geef toestemming om).'