Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Politie sluit ruim 200 foute webwinkels

    Politie sluit ruim 200 foute webwinkels

    De politie heeft dit jaar tot nu toe al tweehonderd foute webwinkels gesloten, vertelt Gijs van der Linden, teamleider van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie in de uitzending van Radar Radio zaterdag. Het aantal aangiftes met betrekking tot online oplichting komt dit jaar op een totaal van 47.000, een toename van 7% ten opzichte van vorig jaar. 

    De reden van die toename weet Van der Linden niet, maar het is volgens hem wel opvallend dat oplichters webshops steeds realistischer na bouwen. Mensen denken een bekend merk te herkennen: 'Bedrijfsnamen als Coolblue, KPN, Tele2 en Kijkshop worden hiervoor misbruikt. Er wordt -actie, -deals, -uitverkoop, -shop of -nederland aan de link toegevoegd, waardoor de consument denkt dat de website echt is’, aldus Van der Linden in de Radar Radio studio. 

    Betalingstrucs

    Daarnaast gebruiken oplichters steeds vaker een truc binnen de betaalmogelijkheden: 'In een normale webshop kun je met bijvoorbeeld iDeal of een creditcard betalen. Krijg je pas na je bestelling in de mail een betaalverzoek, dan is het vaak niet pluis. Voor webshops is dit een zeer ongebruikelijke manier van werken.'

    Luister het volledige fragment van Radar Radio over internetoplichting terug via deze link.

    Eerder was het voor de politie lastig om in te grijpen bij internetoplichters. Sinds 1 maart dit jaar hoeft er volgens Van der Linden geen valsheid meer bewezen te worden, wat eerst wel moest. 'Nu hoeven de politie en het Openbaar Ministerie alleen aan te tonen dat de betrokkene een beroep of gewoonte maakt van het opzettelijk niet leveren van goederen met gebruik van internet. Dit dicht het gat waar we eerst niet tegen op konden treden.'

    Gevoelsmatige oplichting

    Ten slotte besteedde Van der Linden in de uitzending ook nog aandacht aan de verschillen tussen strafrechtelijke en gevoelsmatige oplichting. Bij gevoelsmatige oplichting kan het bedrijf zijn producten niet leveren, bijvoorbeeld door beperkte voorraad, productieproblemen, of wanneer een artikel niet voldoet aan je verwachtingen. Om verschillende soorten van online oplichting te filteren maakt de politie sinds vorige maand gebruik van kunstmatige intelligentie, zodat er minder onterechte aangiftes worden gedaan.

    Lees meer: Werking online aangifte internetoplichting verbeterd

    Hoe herken je een malafide webshop?

    • Zoek op internet naar reviews over de webshop
    • Lees consumentenfora zoals dat van Opgelicht?! of Radar
    • Check of de site een keurmerk heeft
    • Is het te mooi om waar te zijn? Dan is dat vaak ook zo
    • Kijk na of de webshop is geregistreerd bij de Kamer van Koophandel

    Lees meer: Kopen in een webwinkel; waar moet ik op letten?

    Bron: Radar
     

  • Ook interessant