De afgelopen tijd ontving de Opgelicht?!-redactie veel meldingen over valse telefoontjes namens PayPal. Zo herken je de frauduleuze oproepen en voorkom je oplichting.
Online oplichters bellen via verschillende Nederlandse, Duitse en Amerikaanse nummers en doen zich voor als online betaaldienst PayPal. Ze gebruiken verschillende smoesjes en bevinden zich vaak in het buitenland, waardoor ze lastig te traceren zijn. In bijna alle gevallen worden Engels- of Nederlandstalige bandjes afgespeeld.
Verschillende oplichtingstrucs
Sommige oplichters bellen je met de smoes dat je een betaling van twee- of driehonderd euro hebt geprobeerd over te maken. Het zou vermoedelijk om fraude gaan. Een variatie daarop is dat jouw kind online iets zou hebben gekocht via PayPal of dat er zogenaamd via Google Play cadeaubonnen zijn besteld vanuit de Philippijnen.
In sommige gevallen dienden getroffenen een afschrijving wel of niet goed te keuren. In andere gevallen kregen mensen te horen dat zij de aanwijzingen van een zogenaamde PayPal-medewerker moesten volgen om een frauduleuze transactie te voorkomen.
Dit gebeurt er als je niet akkoord gaat
Inzenders die niet akkoord gingen met de betaling werden doorverbonden met iemand die gebrekkig Engels sprak. In veel gevallen kregen deze mensen te horen dat ze een bepaalde app moesten downloaden om de afschrijving te voorkomen. Bovendien zouden de zogenaamde PayPal-medewerkers dan mee kunnen kijken ter ondersteuning.
Wat gebeurt er als je toegang geeft tot je apparaat?
De Fraudehelpdesk waarschuwt ook voor dit soort valse telefoontjes. De organisatie geeft aan dat er bijvoorbeeld online aankopen werden gedaan, nadat melders de oplichters toegang hadden gegeven tot de computer. Ook werd in sommige gevallen geld van hun bankrekening overgeschreven naar andere, voor de gedupeerde onbekende rekeningen.
Zo word je geen slachtoffer van neptelefoontjes namens PayPal
PayPal geeft op zijn website een aantal tips om valse telefoontjes te herkennen en oplichting te voorkomen:
- Deel nooit gevoelige informatie, zoals wachtwoorden, validatiecodes of account informatie. Een PayPal-medewerker zal hier niet om vragen.
- Oplichters kunnen door middel van spoofing een andere identiteit aannemen. Het lijkt dan alsof zij bellen namens het officiële bedrijf. Het feit dat er ‘PayPal’ staat als beller, betekent dus niet dat de oproep echt van PayPal afkomstig is.
- Bel nooit terug naar een automatisch gesprek. Oplichters gebruiken geautomatiseerde systemen om spraakoproepen te doen. Als een automatisch gesprek een nummer geeft en je vraagt om terug te bellen, doe dat dan niet. Neem alleen contact op met PayPal via de contactpagina op hun website.
Ben je toch ingegaan op het telefoontje? Neem direct contact op met PayPal en jouw financiële instelling voor de juiste hulp.