ABN AMRO en Rabobank hebben donderdag beide te maken gehad met een zogeheten DDoS-aanval. Klanten kunnen door zo'n aanval problemen ondervinden met internetbankieren, mobiel bankieren en betalen via iDeal.
ABN AMRO zegt via Twitter dat de problemen voorbij zijn, maar de website van de bank is nog altijd slecht bereikbaar. Ook staat op de inlogpagina voor internetbankieren nog een mededeling over de DDoS-aanval.
Woensdagnacht
ABN AMRO meldde in de nacht van woensdag op donderdag voor het eerst problemen door de aanval. Rabobank volgde aan het begin van de avond. Een woordvoerster bevestigde dat ook die bank te maken heeft met een DDoS-aanval. ING heeft nergens last van, zo laat een woordvoerder desgevraagd weten.
Later nog eens proberen
Volgens de zegsvrouw van Rabobank zijn systemen af en aan beschikbaar. 'Bij een DDoS-aanval treedt een afweersysteem in werking en dan werkt het weer. Dan volgt er meestal een nieuwe aanval en dat herhaalt zich tot het is opgelost' Het advies voor klanten is om het later nog eens te proberen, maar voorspellingen wanneer alles weer werkt kon ze niet doen.
Aanhouding
In de eerste maanden van dit jaar werden verschillende banken, de Belastingdienst en DigiD ook al geregeld getroffen door DDoS-aanvallen. Voor die aanvallen is een 18-jarige man uit Oosterhout aangehouden. Die is inmiddels weer op vrije voeten.