Oplichters zijn gewiekst in geld afhandig maken. Zo getuigt ook een man die 500 euro naar een malafide helpdesk overmaakte. Hij dacht dat de betaling mislukt was, omdat hij een foutmelding kreeg. De bank hoeft hem het bedrag niet terug te betalen, oordeelt klachteninstituut Kifid.
Het slachtoffer voert in december 2019 een telefoongesprek met een ’helpdeskmedewerker’, die hem vraag 500 euro als waarborg over te maken. Tijdens de online overboeking krijgt de man een foutmelding en wordt het gesprek met de oplichters afgebroken. Dezelfde dag is hij toch 500 euro lichter.
'Opdracht niet uitgevoerd'
Hij vraagt het geld terug bij ING, omdat de QR-code die de bank gebruikt bij online bankieren makkelijk te vervalsen zou zijn. Ook zag de man op zijn scherm een foutmelding die vroeg om een ’code met negen posities’ in plaats van de gebruikelijke zeven cijfers. Dat leverde volgens het slachtoffer ’geen toegang’ of de ’opdracht wordt niet uitgevoerd’ op.
De man vindt het vreemd dat de bank zijn schriftelijke klacht telefonisch afhandelde. ING heeft hem ook niet gewaarschuwd om meteen zijn gebruikersnaam en toegangscode te wijzigen, stelt hij.
Volgens ING heeft hij toestemming voor de transactie verleend, met zijn gebruikersnaam en wachtwoord. Hij zou de QR-code gescand hebben en zijn zevencijferige code ingevoerd, en zo met de betaling hebben ingestemd.
Gelijkenis met Whatsapp-fraude
Dat klopt, oordeelt Kifid, dat ’het betreurt dat de man slachtoffer is geworden van een malafide organisatie die hen met gewiekste methoden 500 euro afhandig heeft gemaakt’. De zaak vertoont volgens Kifid veel gelijkenis met eerdere klachten over fraude via Whatsapp en Microsoft.
Volgens het klachteninstituut staat vast dat de man volgens de normale online bankprocedure de betaling heeft geautoriseerd. Ook is er geen sprake geweest van een daadwerkelijke foutmelding, oordeelt Kifid na het beoordelen van een uitdraai van het systeem van de bank. Bovendien heeft ING voldoende aangetoond dat de QR-code niet makkelijk te vervalsen is.
Het onplezierige gesprek en het late advies over het wijzigen van de bankgegevens zijn volgens Kifid geen reden voor schadevergoeding.
Bron: De Telegraaf