Nagemaakte webshops zijn niet alleen in ons land een groot probleem, maar ook bij onze oosterburen. Meer dan vier miljoen Duitsers zijn ooit de dupe geworden van nepwebwinkels. Dat blijkt uit een onderzoek van een belangrijke consumentenorganisaties. De studie wordt maandagavond naar buiten gebracht via de omroep ARD.
Nepshops zijn niet van echt te onderscheiden. Ze bieden bijvoorbeeld sportkleding, huishoudelijke artikelen of kleren aan. Maar ze zijn alleen gemaakt om mensen op te lichten. En het gevaar is dat de mensen achter zulke sites steeds professioneler worden. 'Het is moeilijk om een nepshop te herkennen, omdat de kwaliteit in de jaren extreem toeneemt. Vroeger kon je het herkennen aan typefouten, maar dat is niet meer zo. Ze zijn net zo opgebouwd als een normale webshop', zegt een politiecommissaris tegen de ARD.
Ten minste een miljoen nepsites online
Er zouden ten minste 1 miljoen nagemaakte sites online zijn, 'maar we gaan ervan uit dat dit slechts het topje van de ijsberg is', aldus een consumentenorganisatie.
Foto's en logo's worden misbruikt
De oplichters gebruiken namen en foto's van echte personen, die de winkel zogenaamd opereren, om vertrouwen te wekken. Om diezelfde reden zouden ze logo's van PayPal, Visa en Maestro op de site zetten. Ook een domeinnaam die eindigt op .de, de landcode voor Duitsland, helpt om wantrouwen weg te nemen. De meeste nepshops zijn maar een paar weken online. Ze verdwijnen snel en keren korte tijd later onder een andere naam terug. Vaak kunnen kopers alleen vooruitbetalen.
Malafide buitenlandse webshops
Ook in Nederland worden mensen opgelicht via malafide buitenlandse webwinkels. De Autoriteit Consument en Markt roept mensen op om verkopers niet zomaar te vertrouwen en om goed te controleren. In dit dossier kun je alles lezen over malafide buitenlandse webwinkels.
Bron: ANP